Informacje

Warszawa. Przejście dla pieszych przy wiadukcie przy Dworcu Centralnym / autor: zdm.waw.pl
Warszawa. Przejście dla pieszych przy wiadukcie przy Dworcu Centralnym / autor: zdm.waw.pl

Warszawa wydała w 2021 r. ponad 400 mln zł na remonty dróg

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 30 kwietnia 2022, 18:21

    Aktualizacja: 30 kwietnia 2022, 19:33

  • Powiększ tekst

W 2021 roku Zarząd Dróg Miejskich wydał 428,4 miliona złotych, z czego najwięcej na utrzymanie i remonty dróg (91,3 mln złotych). Dochody wyniosły 222,3 mln zł z czego najwięcej pieniędzy wpłynęło z opłat za parkowanie (151,9 mln zł) - tak wynika z zaprezentowanego w piątek raportu rocznego podsumowującego działalność drogowców

Pod opieką Zarządu Dróg Miejskich jest obecnie 789 km dróg w Warszawie. To nie wszystkie drogi w mieście. Duża ich część to ulice gminne, które są w gestii urzędów dzielnic. Z kolei drogami ekspresowymi zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. ZDM przedstawił raport podsumowujący działania w 2021 roku.

W ubiegłym roku wyremontowano m.in 122,1 tys. mkw jezdni, odnowiono 18,5 tys. mkw chodników, wybudowano i wyremontowano 38 km tras rowerowych, 21 skrzyżowań zostało włączonych do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Drogowcy zamontowali też ponad 4,6 tysiąca nowych opraw oświetleniowych.

Na te i inne prace ZDM wydał w 2021 roku 428,4 miliona złotych, z czego najwięcej na utrzymanie i remonty dróg (91,3 mln złotych). Dochody wyniosły 222,3 mln zł z czego najwięcej pieniędzy wpłynęło z opłat za parkowanie (151,9 mln zł).

Inwestycje skupiły się w większości w centrum miasta. Trwają rozpoczęte w 2021 roku prace na placu Pięciu Rogów, z którego znikną samochody. Zmienia się też rondo Dmowskiego, gdzie powstają naziemne przejścia dla pieszych. W planach są zmiany wyglądu arterii śródmiejskich: Marszałkowskiej i Alei Jerozolimskich.

Drogowcy pracowali też po drugiej stronie Wisły na tzw. obwodnicy Gocławia. Szczególnie zadowoleni są rowerzyści, którzy zyskali pasy rowerowe na ulicach Meissnera i Umińskiego. Obydwie ulice oraz sąsiedzka ulica Abrahama stały się bardziej zielone, uporządkowano też parkowanie.

Jak zaznaczył ZDM w tym kierunku idą również przemiany na ul. Sokratesa. Po przebudowie ulica będzie węższa, zyska natomiast nowe chodniki, drogę dla rowerów i ogrody deszczowe. Miasteczko Wilanów zyskało nowe połączenie drogowe. Do al. Wilanowskiej został podłączony przedłużony odcinek ul. Sarmackiej, a na skrzyżowaniu, do którego dobiega jeszcze ul. Kosiarzy, zmodernizowano sygnalizację. Powstało też nowe przejście i przejazdy rowerowe.

Nowa droga dla rowerów powstała też na ulicy Idzikowskiego, na Dolnym Mokotowie. Jak czytamy w raporcie już 74,5 procent dróg rowerowych jest asfaltowa.

Podczas remontów dróg nie zapomniano osobach z niepełnosprawnościami. Obniżane były krawężniki, montowane charakterystyczne żółte płyty z wypustkami, a schody zamieniały się w pochylnie.

Również w 2021 roku wybrano wykonawcę kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę, która będzie kosztowała 120 mln zł.

W 2021 roku oświetla miasto 611 nowych ulicznych latarni, zamontowano 4636 nowych opraw – na ulicach, węzłach drogowych, w tunelach i przejściach dla pieszych. Od stycznia trwa wymiana wszystkich lamp na głównych ulicach Warszawy, a zamontowanych zostanie blisko 40 tys. LED-ów. Zaowocuje to zaoszczędzeniem aż ok. 23 mln zł w skali roku, a następnie przeznaczeniem tej kwoty na inne ważne zadania - zaznaczył ZDM.

Na moście Poniatowskiego stanęło 6 fotoradarów. Z przeprowadzonych przez ZDM pomiarów wynika, że spośród 41 754 kierowców, którzy w trakcie doby pomiarowej przejechali przez most :73 procent poruszało się zgodnie z przepisami, a 27 procent przekroczyło prędkość. „Przeważały przekroczenia nieznaczne, czyli o kilka kilometrów na godzinę ponad dopuszczalne 50 km/h” - sprecyzował ZDM. Średnia prędkość na moście wyniosła 44,5 km/h.

Pogotowie drogowe zarejestrowało 42 819 zgłoszeń, z czego najwięcej dotyczyło oświetlenia ulicznego (14 317), sygnalizacji świetlnej (6 655), uszkodzonej nawierzchni jezdni (4 846) i braków w oznakowaniu poziomym (4 629).

W 2021 roku rozszerzona o kolejne obszary - Ochotę i Żoliborz została strefa płatnego parkowania. Ta tendencja będzie też kontynuowana w bieżącym roku. Zwiększyła się też flota samochodów do e-kontroli. Jest ich już 9. W 2021 r. auta do e-kontroli przejechały ponad 105 tys. km i skontrolowały ponad 5,6 mln parkujących pojazdów.

ZDM zarządza dwoma parkingami podziemnymi do użytku publicznego - pod placem Krasińskich i pod ulicą Waryńskiego. Oba znajdują się w centrum miasta i są dostępne do parkowania krótkoterminowego. Można w nich zostawić auto także na dłuższy czas, po uprzednim wykupieniu miesięcznego abonamentu. W 2021 r. drogowcy przeprowadzili generalny remont obiektu pod pl. Krasińskich.

Łącznie w 2021 r. ZDM wydał 3458 decyzji zezwalających na działanie obiektów w pasie drogowym niezwiązanych z jego funkcją. Najwięcej decyzji dotyczyło otwarcia stoisk handlowych(630), drugie w kolejności były reklamy (606), a trzecie – ogródki gastronomiczne (581). Na czwartym miejscu uplasowały się kioski (543). Wpływy z zajęcia pasa drogowego wyniosły 49,7 mln zł. Usunięto też 630 nielegalnych reklam, 335 obiektów w pasie drogowym, m.in. pojemników na odzież używaną, hulajnogi i stojaki na rowery. Wpływy z kar za zajęcie pasa drogowego wyniosły 3,1 mln zł.

W ubiegłym roku drogowcy zamontowali 1288 nowych oznaczeń Miejskiego Systemu Informacji. 8 134 oznaczeń poddano naprawie, konserwacji, wymianie i aktualizacji.

Do dyspozycji mieszkańców w 2021 r. było 4 945 rowerów miejskich Veturilo.

Zrealizowano 29 projektów z budżetu obywatelskiego za 11 mln zł. Najwięcej dotyczyło infrastruktury rowerowej (17), najmniej chodników (1).

Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115 przyjęło w 2021 roku 32 248 zgłoszeń. Średnio czas obsługi zgłoszenia wyniósł 7,6 dnia.

W 2022 r. duże zadania nie przysłonią nam mniejszych. W dalszym ciągu będziemy dbali o remonty nawierzchni jezdni i chodników. Zapewniamy, że nasza praca niezmiennie będzie prowadzona w celu poprawy bezpieczeństwa i zwiększania komfortu wszystkich uczestników ruchu - zadeklarował Zarząd Dróg Miejskich.

Czytaj też: Tankowiec z rosyjską ropą nie może zacumować w Amsterdamie

PAP/mt

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych