Spada import używanych samochodów i są coraz starsze
Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony sprowadzonych w maju do Polski wyniosła 66 658 i było ich mniej o 4,2 proc. niż rok temu – wynika z danych IBRM Samar.
”Łącznie od początku roku do końca maja import wyniósł 318 357 sztuk, o 5 proc. mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 290 845 sztuk - stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 4,6 proc.. Tegoroczny import samochodów użytkowych - 27 512 sztuk - jest o 9,1 proc. mniejszy niż przed rokiem” – informuje Samar.
Średni wiek aut sprowadzonych w maju bieżącego roku osiągnął dokładnie 12,8 roku, a po pięciu miesiącach wynosi 12,99 roku. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,08), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,94 roku).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. Jest jednak istotna zmiana na liście popularności modeli: o ile pierwsze miejsce zajmuje nadal Audi A4, na drugą pozycję awansował Volkswagen Golf, wyprzedzając o 4 sztuki Opla Astrę, ubiegłorocznego lidera importu. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
Ranking Top 20 krajów, z których w bieżącym roku najczęściej importowane są samochody do Polski, przedstawia się następująco:
- Niemcy - 167 456 szt. (-8,8 proc.)
- Francja - 39 375 szt. (-7,6 proc.)
- Belgia - 21 898 szt. (2,3 proc.)
- Holandia - 17 762 szt. (8,1 proc.)
- Stany Zjednoczone - 15 409 szt. (2,9 proc.)
- Szwecja - 9 566 szt. (29,9 proc.)
- Włochy - 8 953 szt. (-7,9 proc.)
- Dania - 8 039 szt. (6,7 proc.)
- Austria - 7 897 szt. (-12,2 proc.)
- Szwajcaria - 7 832 szt. (-7,7 proc.)
- Norwegia - 2 360 szt. (30,1 proc.)
- Kanada - 1 867 szt. (-16,8 proc.)
- Czechy - 1 763 szt. (21,8 proc.)
- Wielka Brytania - 1 468 szt. (-14,8 proc.)
- Finlandia - 1 323 szt. (22 proc.)
- Luksemburg - 1 133 szt. (-7,8 proc.)
- Hiszpania - 855 szt. (-13,1 proc.)
- Litwa - 562 szt. (35,1 proc.)
- Japonia - 553 szt. (-2,5 proc.)
- Słowacja - 396 szt. (15,5 proc.)
Uwagę zwraca duży spadek importu z Niemiec, które jednak pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,6 proc.). Wzrostami w TOP10 wyróżniają się natomiast Holandia (+8,1 proc.) i kraje skandynawskie: Szwecja (+29,9 proc.) i Norwegia (+30,1 proc.).
Czytaj także: Ubezpieczyciele podsumowali kwartał. Powrót do czasów sprzed pandemii
Czytaj także: ZUS zwraca pieniądze. To już ostatni dzień na złożenie deklaracji
ISBnews/rb