Poznaliśmy wyniki sprzedaży detalicznej. Nie zachwyciła
Sprzedaż detaliczna w listopadzie - w cenach stałych - była niższa w ujęciu rocznym o 0,3 proc. (przed rokiem zanotowała wzrost o 1,6 proc.). Rynek spodziewał się wzrostu i to znacznego wzrostu od 1,5 proc. do nawet 2,0 proc. W porównaniu z październikiem tego roku zanotowano spadek o 2,8 proc.
W minionym miesiącu spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stych) zanotowano w większości grup. GUS poinformował, że znaczny spadek zanotowano – w porównaniu z analogicznym okresem rok temu - w sekcji rtv i agd (spadek o 10,1 proc. r/r). Podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” zanotowały spadek o 9,1 proc., „pozostałe” o 6,8 proc. W przedsiębiorstwach zajmujących się handlem żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi zanotowano spadek o 2,6 proc.
Wzrosty raportowały firmy sprzedające samochody, motocykle i części (wzrost o 11,8 proc.) oraz farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 4,1 proc.).
Według danych Urzędu sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w listopadzie tego roku o 2,6 proc. r/r, natomiast rynek spodziewał się wzrostu ok. 4,0 proc.
GUS podał, że sprzedaż detaliczna w okresie styczeń-listopad2 2023 r. zmalała w ujęciu rocznym o 2,4 proc. (w 2022 r. zanotowano wzrost o 5,4 proc.).
Czytaj także: Sejm dziś zajmie się budżetem: Co czeka finanse w 2024?
rb