Potężna inwestycja Orlenu w połowie drogi
Budowa terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle jest już zaawansowana w 50 proc. i przebiega zgodnie z planem - podał we wtorek Orlen. Inwestycja znacząco wzmocni możliwości logistyczne rafinerii w Gdańsku i umożliwi przeładunek około 2 mln ton produktów paliwowych rocznie.
Informując o postępie robót przy budowie terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle, Orlen przypomniał, że inwestycja rozpoczęła się w styczniu 2023 r., jej zakończenie planowane jest na 2025 r., a wartość kontraktu to około 500 mln zł.
„Prace przy budowie terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle postępują zgodnie z planem i są już zaawansowane w 50 proc.” - podał we wtorek Orlen.
Wzmocnienie logistyki rafinerii w Gdańsku
Jak ocenił, „inwestycja znacząco wzmocni możliwości logistyczne rafinerii w Gdańsku i umożliwi docelowo przeładunek około 2 mln ton produktów paliwowych rocznie„. Koncern zaznaczył, że równolegle w gdańskiej rafinerii realizowana jest budowa hydrokrakingowego bloku olejowego, który zwiększy możliwości przerobu ropy naftowej i pozwoli na wprowadzenie nowych kategorii zaawansowanych produktów olejowych.
„Zgodnie z zapowiedziami inwestujemy w nasze gdańskie aktywa, aby zapewnić im długofalową rentowność i wzrost wartości w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym. Budowa terminala na Martwej Wiśle, zwiększy możliwość dostaw biokomponentów do produkcji paliw zgodnie z unijnymi regulacjami” - powiedział prezes Orlenu Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie koncernu.
Jak podkreślił, realizowane obecnie przedsięwzięcie umożliwi jednocześnie rafinerii w Gdańsku eksport olejów bazowych drugiej generacji, których produkcja będzie możliwa dzięki inwestycji w hydrokrakingowy blok olejowy. „Jego uruchomienie otworzy przed gdańską rafinerią nowe rynki i znaczącą poprawi jej konkurencyjność” – ocenił Obajtek.
»» O działalności Orlenu czytaj tutaj:
Orlen podbija Węgry i całą Europę
Badanie: Polsce potrzebny duży koncern multienergetyczny
Terminal i blok olejowy
Orlen podał, że budowa terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle, za którą odpowiada sopocka Grupa NDI, „znajduje się w połowie realizacji”, przy czym zaawansowanie poszczególnych zadań wynosi około 60 proc. w części terminalowej oraz 50 proc. w części rafineryjnej.
W ramach inwestycji powstanie nabrzeże o długości 380 metrów, co pozwoli obsługiwać jednostki morskie o ładowności do 10 tys. ton, a na nabrzeżu znajdą się dwa stanowiska przeładunkowe – każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Inwestycja obejmuje również rurociągi, estakady oraz infrastrukturę podziemną i pomocniczą, która połączy obiekt z rafinerią w Gdańsku.
„Z terminalem ściśle związana jest realizowana przez Orlen budowa hydrokrakingowego bloku olejowego. Inwestycja poprawi ekonomikę przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii” - zaznaczył koncern.
Jak wyjaśnił, nowa instalacja umożliwi m.in. produkcję 400 tys. ton nowoczesnych olejów bazowych grupy drugiej oraz kilkudziesięciu tysięcy ton półproduktów paliwowych.
»» O innych biznesowych przedsięwzięciach Orlenu czytaj tutaj:
Rekordowy transfer LNG z terminala w Świnoujściu
Na szali 25 mld zł. Finansowanie projektu zapewnione
Norwegia mówi „tak” projektowi Orlenu
O 70 proc. więcej przesyłek. Gigantyczny sukces ORLEN Paczki
Powstanie instalacja wodorowa
Orlen zwrócił jednocześnie uwagę, że dzięki budowie terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle, nowe i wysokomarżowe produkty powstające w hydrokrakingowym bloku olejowym „będą mogły być ekspediowane bezpośrednio na statki, co dodatkowo odciąży znajdującą się na terenie zakładu bocznicę kolejową„.
Koncern zapowiedział również, że planuje kolejne inwestycje w rafinerii w Gdańsku, w tym w nowoczesne, nisko i zeroemisyjne technologie. „Do końca 2027 r. na terenie zakładu powstanie instalacja produkująca niskoemisyjny wodór z wykorzystaniem elektrolizera o mocy 1 MW. W ramach inwestycji powstanie również farma fotowoltaiczna o mocy 1 MW, system zarządzania energią oraz system odzysku ciepła odpadowego” - oznajmił Orlen.
Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada m.in. rafinerie w Polsce - w tym w Płocku oraz w Gdańsku, a także w Czechach i na Litwie. Zarządza także segmentem petrochemicznym i segmentem wydobywczy węglowodorów. Rozwija jednocześnie segment odnawialnych źródeł energii i planuje rozwój bezpiecznej energetyki jądrowej - do 2030 r. zamierza uruchomić co najmniej jeden mały reaktor jądrowy SMR.
Jeszcze na początku 2023 r. zaktualizowano strategię Grupy Orlen do 2030 r., uwzględniając jej priorytetowe cele, zwłaszcza po fuzji z Grupą Energa, Grupą Lotos i PGNiG. Zgodnie z tym dokumentem, do końca dekady koncern ma zainwestować ponad 320 mld zł.
Michał Budkiewicz (PAP), sek
»» O bieżących wydarzeniach gospodarczych i politycznych czytaj też tutaj:
Gaz-System konstruuje gazowy szaniec dla Polski
Wycinka z błogosławieństwem klimatycznym