Lasek: chcemy „urealnić” projekt CPK
Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego nie będzie „skasowany”, ale najpierw potrzebne będzie jego urealnienie i optymalizacja - wynika z wypowiedzi pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska.
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek mówił o przeszłości CPK podczas odbywającego się w Warszawie Kongresu Projektantów i Inżynierów.
Lasek przeciw, a nawet za! Co dalej z CPK?
Nierealny termin
Z wypowiedzi Laska wynika, iż pierwotny harmonogram, zakładający, że lotnisko będzie gotowe w 2028 roku, jest nierealny. Inne są też obliczenia dotyczące liczby pasażerów. Według Laska będzie to 34 mln pasażerów, a nie jak zakładał poprzedni zarząd 40 milionów czy 60 milionów rocznie.
My ten projekt sprowadzamy trochę z (…) chmur na ziemię. Stąpamy twardo po ziemi, chcemy go realizować, ale ma być to zrobione dobrze” - oznajmił Maciej Lasek.
Podkreślił, że jest zwolennikiem roztropnego podchodzenia do zadań zarówno inwestycyjnych, jak i do wydawania publicznych pieniędzy.
Nie chcemy kasować tego projektu, tylko chcemy go urealnić - obiecał pełnomocnik.
Przekazał ponadto, że audyty CPK potrzebne są głównie do tego, aby ocenić projekt.
Audyt bez końca
Na początku kwietnia br. spółka CPK poinformowała, że przekazała do Biura Pełnomocnika ds. CPK raporty z wewnętrznych audytów części lotniskowej, kolejowej, marketingowej, finansowej, Programu Dobrowolnych Nabyć, Programu Społeczno–Gospodarczego i z zakresu HR. W Biurze Pełnomocnika ds. CPK trwa ich analiza.
Z kolei pod koniec marca br. CPK przekazało, że z powodu braku ofert spółka nie rozstrzygnęła przetargu na audyt finansowy. Zdecydowano, że audyt będzie kontynuowany siłami spółki, Biura Pełnomocnika ds. CPK oraz przy wykorzystaniu zewnętrznych konsultantów.
Spółka wydłużyła terminy składania ofert w innych trwających przetargach: na audyt kolejowy do 24 kwietnia, marketingowy do 25 kwietnia, dotyczący innych projektów do 29 kwietnia i na lotniskowy do 30 kwietnia.
Nie tylko lotnisko
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
Łukasz Pawłowski (PAP)/bz
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Wzrost VAT już ma skutki: Ceny rosną zastraszająco
Będziemy pracować dłużej: Wiek emerytalny - w górę
Koniec z ogrzewaniem węglem. Unia wkroczy do Twojego domu