Informacje

Terminal paliwowy w Wilhelmshaven / autor: Pixabay
Terminal paliwowy w Wilhelmshaven / autor: Pixabay

Zapłacimy miliony Niemcom za tranzyt paliw

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 22 maja 2024, 20:00

  • Powiększ tekst

Grupa Unimot wynajęła terminal LPG w niemieckim Wilhelmshaven, by przygotować się na embargo na dostawy rosyjskiego LPG od grudnia 2024 r. - poinformowała spółka w środę. Port sąsiadujący z terminalem może przyjąć gazowce o dwukrotnie większej pojemności niż polskie porty – dodano.

Unimot Paliwa, spółka z Grupy Unimot poinformowała w środę, że zawarła umowę na przeładunek i magazynowanie gazu LPG w Niemczech ze spółką HES Wilhelmshaven Tank Terminal GmbH. Dodała, że przewiduje możliwość rozładunku i magazynowania gazu LPG o wolumenie około 8 tys. ton.

Przygotowania na zakaz na rosyjski LPG

Spółka wyjaśniła, że w ten sposób przygotowuje się na wejście w życie sankcji na rosyjskie LPG od grudnia 2024 r. Dodała, że umowie na wynajem pojemności magazynowej przeznaczonej dla LPG towarzyszy umowa na wynajem pojemności magazynowej dla oleju napędowego.

Umowa (LPG - PAP) została zawarta na czas określony 48 miesięcy, począwszy od 1 października 2024 r., z możliwością jej przedłużenia na kolejne 24 miesiące. Wartość umowy na wynajęcie pojemności magazynowych dla gazu LPG w Wilhelmshaven w pierwszym okresie jej obowiązywania jest szacowana przez Grupę Unimot na kwotę 120 mln zł” - zaznaczył Unimot.

Firma dodała, że uzgodniła też ze spółką HES kluczowe warunki kolejnej umowy związanej z przeładunkiem i magazynowaniem oleju napędowego. „Zagwarantowana pojemność magazynowa oleju napędowego ma wynieść 78 tys. m sześc. Strony zamierzają zawrzeć umowę dotyczącą oleju napędowego na 18 miesięcy, począwszy od 1 lipca 2024 r. z możliwością jej przedłużenia na okres kolejnych 12 miesięcy” - wyjaśnił Unimot. Wartość tej przyszłej umowy powinna wynieść ok. 15 mln zł.

»» O dostawach gazu i paliw do Polski czytaj tutaj:

Pływająca platforma do przeróbki gazu zakontraktowana

Ile gazu zużyjemy? Szczyt w latach 2030-2032

Niemieckie gazowe okienko może się powiększyć

Spółka zaznaczyła, że obie umowy należy traktować łącznie i wejdą one w życie w tym samym czasie z momentem podpisania ostatniej z nich.

W naszej strategii na lata 2024-2028 jako pierwszy z celów dla segmentu LPG wskazaliśmy zabezpieczenie dostaw LPG, poprzez budowę nowego kanału logistycznego umożliwiającego zakupy LPG z alternatywnych kierunków i umowa zawarta z HES Wilhelmshaven Tank Terminal miesiąc po ogłoszeniu strategii jest dowodem na konsekwentną realizację tego celu” - powiedział cytowany w komunikacie wiceprezes zarządu ds. handlowych, Unimot Robert Brzozowski.

Dodał, że wynajęcie terminala w niemieckim Wilhelmshaven pozwala spółce przygotować się na czas obowiązywania sankcji na rosyjskie LPG, które wejdą w życie już w grudniu tego roku.

Port sąsiadujący z terminalem może przyjąć gazowce o dwukrotnie większej pojemności niż nasze polskie porty, ponadto wynajęty terminal posiada pełną infrastrukturę, by transportować produkt bezpośrednio drogą kolejową do Polski” – podkreślił wiceprezes.

Unimot rezygnuje z usług Duńczyków

Zwrócił uwagę, że terminal w Wilhelmshaven daje możliwość rozszerzenia usług o kolejne produkty. „Jest to doskonała alternatywa dla wynajętego w kwietniu 2022 r. duńskiego terminala na olej napędowy, pozwalającego nam transportować produkt jedynie drogą morską, z którym po dwóch latach kończymy współpracę. Terminal w Gulfhavn był idealnym rozwiązaniem na czas niepewności związany z atakiem Rosji na niepodległą Ukrainę, jednak teraz przepinamy się na terminal w Wilhelmshaven, który daje nam większą elastyczność i – podobnie jak w przypadku LPG – możliwość transportowania oleju napędowego z Niemiec koleją i transportem samochodowym do Polski” – dodał Brzozowski.

Unimot informował, że sprzedał w Polsce w 2023 r. niemal 300 tys. ton LPG. Według szacunków branży w 2023 r. import LPG przekraczał 2,5 mln ton, z czego przywóz z Rosji stanowił poniżej połowy.

Unimot to multienergetyczna grupa kapitałowa, największy niezależny importer paliw w Polsce. Notowana od 2017 r. na GPW firma oferuje obok paliw płynnych także produkty paliwowe, gaz i energię elektryczną. Grupa posiada liczącą 130 stacji sieć stacji paliw pod marką AVIA. W ramach realizacji środków zaradczych przy przejmowaniu Lotosu przez Orlen, Unimot przejął logistykę paliw i asfaltu, w tym terminale paliwowe Lotosu.

Anna Bytniewska (PAP), sek

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Plan naprawczy: 10 tys. ludzi na bruk i likwidacja

Eurostat: Niemcy też emigrują do Polski!?

Hit. Miał być „Kredyt 0 proc.”, „Nie ma, nie dyskutujemy”

Niemcy zamykają sklepy przy granicy z Polską

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych