Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: fot. Pixabay
Zdjęcie ilustracyjne / autor: fot. Pixabay

Poznaj największy sekret marek odzieżowych

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 2 sierpnia 2024, 08:32

  • Powiększ tekst

Aż 89 proc. globalnych marek i sklepów odzieżowych nie ujawnia informacji o wielkości rocznej produkcji, unikając w ten sposób odpowiedzialności m.in. za produkcję nadmiernych ilości ubrań oraz emisję CO2 – wynika z opublikowanego w czwartek rocznego raportu Global Fashion Transparency Index.

Dokument pt. „Co napędza modę?” został stworzony przez organizację non-profit Fashion Revolution. Analizie poddano 250 największych modowych marek i sprzedawców detalicznych od Abercrombie & Fitch po Zarę, na podstawie danych udostępnionych publicznie przez firmy.

Węgiel nadal „w modzie”

Aż 86 proc. firm odzieżowych nie planuje wycofania produkcji z wykorzystywania energii wytwarzanej z węgla, a 94 proc. nie planuje wprowadzenia energii odnawialnej. Mniej niż połowa (43 proc.) marek jest transparentna i ujawnia informacje dotyczące tego skąd czerpią energię: czy z węgla, gazu czy odnawialnych źródeł energii.

Oznacza to, że zapewnienia marek o produkcji o zerowej emisji mogą być oderwane od rzeczywistości, a to stwarza fałszywe poczucie postępu w stosunku do celów klimatycznych.

W rankingu dotyczącego zrównoważonego rozwoju najwyższą punktację zdobyły: Puma (70 proc.), Gucci (74 proc.) i H&M (61 proc.). Wynik dekarbonizacji na poziomie 0 proc. otrzymały w raporcie 32 marki, czyli 13 proc., m.in. DKNY, Max Mara, New Yorker i Reebok. Niską punktację w wysokości 3 proc. uzyskała ekskluzywna marka Dolce&Gabbana.

Cele emisji? Marki ich nie spełniają

Tylko cztery z 250 marek objętych badaniem spełniły cele dotyczące redukcji emisji ustalone dla firm przez Organizację Narodów Zjednoczonych.

Według raportu zachodzące zmiany klimatu mogą w przyszłości kosztować sektor mody prawie 1 mln miejsc pracy. Mimo to tylko siedem marek czyli 3 proc. ujawniło, że wspiera finansowo swoich pracowników w regionach dotkniętych kryzysem klimatycznym.

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Supermyśliwiec dla Polski już na kołach! Zobacz nagranie

Polski przemysł zastygł w letargu

Nie śpij! Będą likwidować ogródki działkowe

Pokój (nie) za wszelką cenę

»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj:

Autorzy wzywają marki odzieżowe do zainwestowania co najmniej 2 proc. swoich rocznych dochód w energię odnawialną. To zrównoważyłoby energię z paliw kopalnych, która obecnie jest wykorzystywana podczas produkcji.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych