Informacje
Rzadkie pierwiastki, w które świat zaopatrują Chiny, są niezbędne do produkcji kluczowych części samochodowych, np. katalizatorów i układó wydechowych (na zdjęciu)  / autor: Pixabay
Rzadkie pierwiastki, w które świat zaopatrują Chiny, są niezbędne do produkcji kluczowych części samochodowych, np. katalizatorów i układó wydechowych (na zdjęciu) / autor: Pixabay

Branża motoryzacyjna na pasku Chin

Agnieszka Łakoma

Agnieszka Łakoma

dziennikarka portalu wGospodarce.pl, publicystka miesięcznika "Gazeta Bankowa", komentatorka telewizji wPolsce.pl; specjalizuje się w rynku paliw i energetyce

  • Opublikowano: 4 czerwca 2025, 18:05

  • Powiększ tekst

Koncerny motoryzacyjne i producenci w Stanach Zjednoczonych, Europie a nawet w Indiach biją na alarm. Groźba ograniczenia produkcji staje się coraz bardziej realna, bo władze w Pekinie nie śpieszą się ze wznowienie eksportu kilku kluczowych minerałów ziem rzadkich.

W Europie – według informacji agencji Reuters - niektóre linie produkcyjne dostawców części samochodowych już zostały wstrzymane właśnie z powodu niedoboru surowców z Chin. Informuje o tym stowarzyszenie reprezentujące wytwórców części samochodowych CLEPA, ostrzegając jednocześnie przed dalszymi przerwami w dostawach. Powód jest taki, że władze chińskie opóźniają rozpatrywanie wniosków o licencje eksportowe i do tej pory zatwierdziły zaledwie niewielką ich część.

Reuters cytuje też wypowiedź Adama Dunnetta, sekretarza generalnego Europejskiej Izby Handlowej w Chinach, który uważa, że „to niezwykle pilny i krytyczny czas dla przemysłu samochodowego i elektronicznego”. Równie alarmistycznie brzmi także Hildegard Mueller, szefowa organizacji VDA (reprezentującej niemiecką branżę). Jej zdaniem dostawy szybko nie zostaną wznowione, „nie można już wykluczyć opóźnień i przerw” w produkcji samochodów. Przypomniała, że przemysł potrzebuje rzadkich minerałów „do wszystkiego, od silników wycieraczek po czujniki hamulców”.

Kolejka petentów do rozmów z Chińczykami

Problem dotyka nie tylko europejskie firmy ale także amerykańskie, indyjskie i japońskie. Nic dziwnego więc, że - jak informują światowe media - tak dyplomaci, jak i szefowie firm motoryzacyjnych zabiegają o spotkania z chińskimi władzami, by sprawę przyśpieszyć.

Przypomnijmy, że w kwietniu Pekin zdecydował o zawieszeniu eksportu wielu pierwiastków ziem rzadkich, w których produkcji Chiny są absolutnym liderem. Zatem każde ograniczenia w ich eksporcie mogą spowodować poważne zakłócenia na światowych rynkach, czego początek właśnie widać pomimo odwieszenia zakazu.

Agnieszka Łakoma

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Czy złoto może kosztować 16 000 dol. za uncję?

Do centrum Paryża znów można wjechać starym autem

Ten nawyk może „skurczyć” mózg

»»wPolsce24 odnotowuje najszybszy wzrost oglądalności wśród telewizji informacyjnych – oglądaj telewizję wPolsce24!

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych