Informacje

Firmy budowlane popierają opłatę drogową

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 15 lipca 2017, 08:53

  • Powiększ tekst

Polski Związek Pracodawców Budownictwa popiera pomysł utworzenia Funduszu Dróg Samorządowych - poinformował Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa

Według poselskiego projektu ustawy o FDS, aby zagwarantować jego finansowanie wprowadzona zostanie opłata drogowa w wysokości 20 groszy od litra paliwa plus VAT, która zapewni wpływy w wysokości ok. 4-5 mld zł rocznie. Połowa z tego trafi do FDS, natomiast reszta wpływów zasili Krajowy Fundusz Drogowy.

Uznaliśmy, że pomimo iż jest to obciążenie społeczne, to w dzisiejszej sytuacji i tak paliwo jest tańsze niż było pewien czas temu, więc wprowadzenie opłaty drogowej nie spowoduje osiągnięcia ceny paliwa, która będzie trudno akceptowalna rynkowo i społecznie - powiedział Styliński.

Zwrócił uwagę na to, że środki z opłaty pozwolą zachować miejsca pracy.

Z drugiej strony roboty budowlane, które w zamian za wygenerowane środki można będzie zrealizować zapewniają pracę kilkudziesięciu tysiącom ludzi. Jednocześnie zrealizowana infrastruktura i wygenerowane przepływy finansowe w przedsiębiorstwach budowlanych pozwalają zbudować lepszą pozycję na to, co nas czeka za parę lat, kiedy skończą się środki unijne i polskie przedsiębiorstwa będą musiały siłą rzeczy szukać klientów za granicą i będą musiały posiadać wystarczające środki i kapitał, żeby w ogóle być w stanie przeżyć - dodał.

Zdaniem Stylińskiego, perspektywa polepszenia stanu infrastruktury samorządowej to najmocniejszy punkt poselskiego projektu i jest próbą zmierzenia się z niedostatecznym finansowaniem dróg samorządowych.

Jesteśmy przekonani, że około 2,5 mld zł może dodatkowo trafić rocznie na rozwój i remonty dróg samorządowych. To jest bardzo duża kwota, która w znaczącym stopniu usprawni nasz system. Moim zdaniem będzie wyglądało to tak, że jeśli dzisiaj Zarząd Dróg Wojewódzkich ma do dyspozycji rocznie powiedzmy 400 mln zł, to dzięki opłacie drogowej będzie w stanie uzyskać dodatkowe około 300 mln zł - dodał.

Styliński zaznaczył, że poprawa stanu dróg samorządowych zwiększy bezpieczeństwo na drogach i obniży tym samym koszty wypadków.

Dzisiaj w zależności od tego, która instytucja prowadzi badania, wartości szkód spowodowanych wypadkami na polskich drogach to od 45 do 65 mld zł rocznie - powiedział.

Polski Związek Pracodawców Budownictwa to ogólnopolska organizacja zrzeszająca firmy z branży infrastruktury i budownictwa reprezentująca ponad 70 proc. potencjału rynku generalnego wykonawstwa inwestycji w Polsce.

W środę w Sejmie podczas pierwszego czytania projektu ustawy poseł wnioskodawca Zbigniew Dolata (PiS), powiedział, że ustawa o Funduszu Dróg Samorządowych pozwoli na wybudowanie i wyremontowanie 6 tys. km dróg rocznie.

Przewidujemy, że w Funduszu Dróg Samorządowych będzie kwota około 2,5 mld zł, czyli trzykrotnie więcej niż było do tej pory. Kwota ta pozwoli na wybudowanie i wyremontowanie 6 tys. km dróg samorządowych rocznie, co będzie impulsem rozwojowym dla Polski - mówił w środę w Sejmie Dolata.

Dwaj producenci paliw w Polsce, czyli Grupa Lotos i Polski Koncern Naftowy Orlen uważają, że wprowadzenie opłaty drogowej nie musi oznaczać wzrostu cen paliw dla klientów stacji.

PAP, MS

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych