Informacje

toyota hybryda / autor: pixabay
toyota hybryda / autor: pixabay

Elektromobilność - tylko na papierze

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 15 listopada 2018, 11:46

  • 0
  • Powiększ tekst

Wspieranie sprzedaży e-aut jako element walki ze smogiem ma taki sam wymiar, jak oferowanie darmowych lądowisk dla helikopterów jako element walki z korkami - twierdzi Jacek Pawlak, prezes Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe w rozmowie z Pulsem Biznesu

Polskie miasta przodują w niechlubnym rankingu najbardziej zanieczyszczonych w Europie. Większość samochodów jeżdżących po polskich drogach nie spełnia norm emisyjnych. Szef polskiego oddziału Toyoty - jednego z nielicznych producentów hybryd - uważa, że trzeba działać szybko. Tymczasem w praktyce jesteśmy skazani na silniki spalinowe jeszcze na długie lata…

Wystarczy zastanowić się, ile czasu zajmie wymiana kilkunastu milionów aut na elektryczne? Zważywszy na to, że dziś, czyli dwa lata po ogłoszeniu wizji miliona aut elektrycznych w Polsce, rocznie sprzedaje się niespełna 500 takich aut, to nie starczy nam wieku. I choć zgadzam się z tym, że to prąd jest przyszłością transportu, to z pewnością nie teraz, nie w Polsce i nie z obecnie dostępną technologią - uważa Pawlak.

Choć ustawa o elektromobilności pomija hybrydy, co dla prezesa Toyoty jest niezrozumiałe, Jacek Pawlak uważa ją za krok w dobrym kierunku. Chciałby jednak, aby inne regulacje prawne realnie promowały trend niskoemisyjnych pojazdów.

Chodzi o przepisy akcyzowe. Wiele hybryd opiera się na benzynowym silniku spalinowym, wolnossącym, o pojemności powyżej 2 litrów. Duży silnik jest tam zastosowany nie dla prestiżu czy osiągów, ale dlatego, że w ten sposób w hybrydzie łatwiej ograniczyć emisję. Tym samym auto jest objęte wyższą, 18,6-procentową, akcyzą. Takie samo z silnikiem Diesla o pojemności do 2 litrów objęte jest akcyzą nieznacznie przekraczającą 3 proc. Gdyby uzależnić podatek akcyzowy od emisji, a nie pojemności, hybrydy już dziś mogłyby być tańsze od aut konwencjonalnych, i to bez dopłat - tłumaczy prezes Toyota Motor Poland

cały wywiad przeczytasz w Pulsie Biznesu

Powiązane tematy

Komentarze