Informacje

. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas uroczystości na węźle Kościan, gdzie w pełni otwarta została dla ruchu droga ekspresowa S5 Poznań - Wrocław / autor: PAP/Jakub Kaczmarczyk
. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas uroczystości na węźle Kościan, gdzie w pełni otwarta została dla ruchu droga ekspresowa S5 Poznań - Wrocław / autor: PAP/Jakub Kaczmarczyk

Droga S5: dużo szybciej z Poznania do Wrocławia

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 14 grudnia 2019
  • 16:04
  • 2
  • Tagi: Andrzej Adamczyk biznes droga ekspresowa drogi GDDKiA infrastruktura Poznań S5 transport
  • Powiększ tekst

Polskie drogi muszą być bezpieczne i doprowadzimy do tego. Wreszcie tworzymy „przejezdny, przewidywalny i bezpieczny ruszt drogowy na terenie naszego kraju” - powiedział w sobotę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Szef resortu infrastruktury w sobotę w okolicach Kościana (woj. wielkopolskie) brał udział w uroczystości otwarcia 50 km fragmentu drogi S5 łączącej Poznań i Wrocław.

Zwrócił uwagę, że na połączenie obu miast drogą ekspresową oczekiwano 12 lat. „Dzisiaj to oczekiwanie ma swój finał” - powiedział.

Polskie drogi muszą być bezpieczne i doprowadzimy do tego, korzystając z różnych instrumentów, realizując różne przedsięwzięcia. Te wielkie inwestycyjne, ale także i te małe polegające na inwestycjach w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ta droga jest na wskroś nowoczesna” - zaznaczył.

»» Jak zmieni się droga S5  czytaj tutaj:

Brawo GDDKiA - jutro otwarcie S5

Dodał, że otwarte w sobotę trzy odcinki S5 o łącznej długości ok. 50 km to jedna z wielu kończących się inwestycji drogowych. „W najbliższych kilkudziesięciu miesiącach to będzie już 5 tys. km dróg szybkiego ruchu, autostradowych i ekspresowych w Polsce” - zapowiedział.

To zmiana, na którą Polacy czekali od bardzo dawna. Wreszcie łączymy w całość drogową sieć komunikacyjną w Polsce. Wreszcie tworzymy ten przejezdny, przewidywalny i bezpieczny ruszt drogowy na terenie naszego kraju” - zaznaczył.

Pytany przez dziennikarzy o dalsze prace przy budowie S5 pomiędzy granicą woj. wielkopolskiego a Bydgoszczą minister zapewnił, że będą one przebiegały „z taką samą determinacją” jak w przypadku oddanego w sobotę 50 km fragmentu. Zapytany o prace przy budowie trasy S11 w Wielkopolsce Adamczyk zaznaczył, że jest ona „w przygotowaniu”. „Proszę zwrócić uwagę, że przed czterema laty nie było w lwiej części przygotowanej ani dokumentacji, ani studium wykonalności. Często brakowało decyzji środowiskowych. Na całym jej przebiegu koncentrowaliśmy środki. (…) Przygotowujemy ją do realizacji w kolejnej perspektywie, a z kolei na środkowym wybrzeżu realizujemy przecież S11 licząc od węzła na drodze S6” - zaznaczył.

Wskazał, że oprócz inwestycji w drogi szybkiego ruchu rząd koncentruje również swoją uwagę na drogach lokalnych. „Kierując olbrzymi strumień finansowy na wsparcie samorządów w przebudowie dróg gminnych i powiatowych. To 36 mld zł w przeciągu najbliższych 10 lat. () To zupełnie nowa rzeczywistość. To wreszcie skuteczna walka z wypadkami drogowymi” - zaznaczył.

Dodał, że niebawem oddana do użytkowania ma zostać m.in. obwodnica Częstochowy w ciągu autostrady A1. „Wszystko na to wskazuje, że tak się właśnie stanie za kilka, kilkanaście dni. Także droga ekspresowa S7 w świętokrzyskim, obwodnica Skarżysko-Kamiennej, także przejezdność na drodze ekspresowej S17, miejmy nadzieję, że to się wydarzy w tym roku” - powiedział minister.

Od soboty otwarte dla ruchu są trzy odcinki drogi S5 w woj. wielkopolskim: Poznań - Wronczyn (16,5 km), Wronczyn - Kościan (18,9 km) i Kościan - Radomicko (15,7 km). Według GDDKiA nowe odcinki S5 pozwolą kierowcom na bezpieczniejsze i bardziej komfortowe podróżowanie pomiędzy Poznaniem i Wrocławiem, skracając przy okazji czas przejazdu do ok. półtorej godziny.

Odcinek S5 między Poznaniem a Wronczynem pierwotnie miał być gotowy w listopadzie 2017 r. Pod koniec ubiegłego roku udostępniono kierowcom jedną z jezdni. W czerwcu GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą odcinka - konsorcjum, któremu przewodziła firma Toto Costruzioni Generali.

Szymon Kiepel (PAP), sek

Komentarze