93 tys. wezwań do zapłaty kary za brak OC
93 tys. wezwań do zapłaty kary za brak OC wystawił Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny w ciągu trzech kwartałów 2019 r. - podał w poniedziałek w komunikacie Fundusz. To o blisko 25 tys. więcej niż w analogicznym okresie roku 2018 - dodał.
Większa liczba wezwań do zapłacenia kary za brak OC to efekt wzrostu o 24 proc. liczby zawiadomień od policji, ale przede wszystkim wzrostu o 52 proc. liczby nowych spraw dotyczących braku ochrony ubezpieczeniowej OC, wykrytych na podstawie informacji z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych UFG - podał Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG).
Cytowany w komunikacie wiceprezes Funduszu Hubert Stoklas podkreślił:
Jazda bez obowiązkowego OC jest ogromnym zagrożeniem zarówno dla finansów sprawcy szkody, jak i dla nieubezpieczonego posiadacza pojazdu”. W razie wypadku muszą oni z własnej kieszeni, solidarnie, oddać wszystkie świadczenia wypłacone przez Fundusz ofiarom takiego wypadku - wyjaśnił Stoklas.
Najwyższe kwoty wypłacone poszkodowanym, które Fundusz dochodzi od nieubezpieczonych, przekraczają milion złotych. „Rekordzista ma do zwrotu ponad 1,4 mln złotych za wypadek spowodowany nieubezpieczonym motocyklem, w którym potrącił rowerzystkę. W wyniku odniesionych obrażeń kobieta zmarła. Kolejny sprawca ma do oddania UFG - 1,37 mln złotych, za wypadek, w wyniku którego pasażer nieubezpieczonego pojazdu doznał złamania kręgosłupa i jest sparaliżowany” - podano.
Baza polis przeszukiwana jest przez specjalne algorytmy wykrywające brak ochrony ubezpieczeniowej oraz opóźnienia w zawarciu ubezpieczenia OC przy pierwszej rejestracji auta w Polsce - zarówno nowego, jak i sprowadzonego z zagranicy - podał Fundusz.
Przypomniał, że pod koniec września br. prowadził łącznie blisko 175 tys. spraw o zapłacenie kary za brak komunikacyjnej polisy OC. Do kasy Funduszu z tego tytułu w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. wpłynęło 100,6 mln zł, o ponad 40 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku.
W Polsce jest obowiązek wykupienia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) najpóźniej w dniu rejestracji auta, ciągnika, autobusu, motocykla, motoroweru etc.
Fundusz szacuje, że ok. 0,4 proc. wszystkich aktywnych pojazdów mogących brać udział w ruchu może nie posiadać - stale lub czasowo - obowiązkowej polisy OC.
Według obowiązujących przepisów osobą nieubezpieczoną jest zarówno właściciel pojazdu, który nie wykupił tej obowiązkowej polisy w ustawowym terminie, jak również posiadacz, który miał przerwę w ochronie ubezpieczeniowej oraz osoba, która świadomie uchyla się od obowiązku zawarcia umowy OC. Ci ostatni stanowią najmniejszy odsetek nieubezpieczonych - wskazał UFG.
ak, PAP