Niemcy biorą na celownik PKP Cargo?
Europoseł PiS Tomasz Poręba skierował do Komisji Europejskiej interpelację w sprawie praktyk niektórych państw członkowskich, które wprowadzają przepisy, zakazujące eksploatacji „głośnych” wagonów na całej swojej sieci kolejowej już w 2020 r.
W styczniu ub.r. państwa członkowskie (na posiedzeniu Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei) przyjęły propozycję przepisów, dotyczących obowiązkowego wyposażania wagonów towarowych w technologie, dzięki którym podczas jazdy będą powodować mniejszy hałas. Nowelizacja przepisów zakłada też, że od grudnia 2024 r. w UE zaczną funkcjonować tzw. „ciche linie”, po których wagony towarowe nie będą mogły się poruszać.
W interpelacji Poręba podkreślił jednak, że niektóre państwa członkowskie wprowadzają przepisy zakazujące eksploatacji „głośnych” wagonów na całej swojej sieci kolejowej już w 2020 r. Zakaz ten wprowadzają w odniesieniu do całej swojej sieci kolejowej, a nie tylko tej jej części, która została sklasyfikowana jako kategoria tzw. „cichych linii”.
Takie przepisy zostały wprowadzone w Niemczech. Choć Polska posiada znaczną liczbę wagonów wyposażonych w technologie, dzięki którym podczas jazdy wydawany jest mniejszy hałas, istnieją obawy, że Niemcy mogą zatrzymać na granicach te, które nie posiadają takich technologii.
W interpelacji europosła nie jest wskazane żadne państwo. Poręba podkreślił, że wprowadzenie przepisów zakazujących eksploatacji już w 2020 r. budzi głębokie zaniepokojenie kolejowych przewoźników towarowych z wielu państw członkowskich, a przede wszystkim przewoźników krajowych w państwach Europy Środkowej i Wschodniej, w których konieczna jest kosztowna i czasochłonna modernizacja taboru.
Bez tej modernizacji nie będą oni mogli działać na terytorium państw członkowskich, w których przepisy dotyczące hałasu są wprowadzane jednostronnie wcześniej niż uzgodniono - mówi Poręba.
Europoseł PiS zapytał Komisję Europejską o to, jakie działania zamierza podjąć, aby zapewnić właściwe stosowanie nowych przepisów na terenie UE.
Niektóre państwa członkowskie zamierzają, w drodze przepisów krajowych, wprowadzić od 2020 r. zakaz eksploatacji +głośnych+ wagonów na całej swojej sieci kolejowej (nie tylko na +cichych liniach+). Czy zdaniem KE konkurencyjność na rynku i swoboda świadczenia usług będzie nadal zapewniona w powyższej sytuacji? - zapytał Poręba.
PAP, mw