Informacje

Telewizor  / autor: Pixabay
Telewizor / autor: Pixabay

Sprzedaż detaliczna powyżej oczekiwań. Boom na meble i wysposażenie wnętrz

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 21 sierpnia 2020, 17:20

  • Powiększ tekst

Sprzedaż detaliczna stopniowo się odbudowuje, wracając na ścieżkę wzrostu. Skala powrotu do zakupów w lipcu była znacznie powyżej oczekiwań. Pozytywną informacją są wyniki w grupie „pojazdy samochodowe, motocykle, części” . W sierpniu spodziewamy się utrzymania trendu i wzrostu sprzedaży detalicznej na podobnym poziomie co w lipcu.

Według danych GUS, sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) w lipcu 2020 r. zwiększyła się o 3,0 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. Wobec poziomu z czerwca br. była jednocześnie wyższa o 6,5 proc. Wyniki kolejny miesiąc wskazują na dalszą stopniową odbudowę sprzedaży i pierwszy od początku pandemii wzrost. W okresie styczeń-lipiec spadek sprzedaży wyniósł 3,9 proc. w ujęciu rocznym.

Największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) zaobserwowano w przedsiębiorstwach sprzedających „meble, rtv, agd” (o 15,8 proc.). Sprzedaż wzrosła także w grupach: „tekstylia, odzież, obuwie” (o 5,3 proc.); „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 2,3 proc.) oraz „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 0,7 proc.). Natomiast spadek wykazały jednostki handlujące paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 2,8 proc.), żywnością, napojami alkoholowymi i wyrobami tytoniowymi (o 1,0 proc.), jak również podmioty zaklasyfikowane do grupy „pozostałe” (o 1,4 proc.). Sprzedaż farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego utrzymała się na niezmienionym poziomie.

Zwiększeniu aktywności w sprzedaży stacjonarnej towarzyszył spadek sprzedaży detalicznej przez Internet. W porównaniu z poprzednim miesiącem, wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących spadła o 10,3 proc. Udział tej sprzedaży spadł z 7,7 proc. w czerwcu br. do 6,5 proc. w lipcu br. Spadek udziału sprzedaży przez Internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 21,8 proc. do 19,4 proc.), a także podmioty z grup „tekstylia, odzież, obuwie” (z 19,5 proc. do 16,8 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (z 14,1 proc. do 11,1 proc.).

Czytaj też: PGE z rewolucyjną technologią. Testuje rzeczywistość z gier komputerowych?

PAP/kp

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych