Orlen z siecią tankowania aut wodorem w Czechach
Grupa Orlen planuje w tym roku budowę punktów tankowana wodoru na dwóch stacjach paliw w Czechach, w Pradze i Litvinowie. Zamierza też otworzyć kolejne stacje wodorowe, w tym w Brnie i Pilznie. Inwestycje te wpisują się w strategię osiągnięcia neutralności emisyjnej w 2050 r. - podał PKN Orlen
Informując we wtorek o swych planach koncern podkreślił, że „Grupa Orlen konsekwentnie rozwija przyjazną środowisku technologię wodorową”.
Jeszcze w tym roku na dwóch czeskich stacjach Benzina – w Pradze i Litvinowie rozpocznie się budowa punktów tankowania wodoru, z których kierowcy będą mogli skorzystać w przyszłym roku. W planach jest także otwarcie kolejnych stacji wodorowych – w Brnie, Pilznie i w Pradze, na autostradzie D10 - oznajmił PKN Orlen.
Czytaj też: Obajtek: rozpoczniemy produkcję paliwa wodorowego
Podkreślił zarazem, że planowane w Czechach inwestycje „wpisują się w ogłoszone przez koncern osiągnięcie neutralności emisyjnej w 2050 r”. Z początkiem września PKN Orlen zapowiedział, że zamierza zredukować emisję CO2 z aktywów rafineryjnych i petrochemicznych o 20 proc., a w sektorze wytwarzania energii - o 33 proc. Jak podał wówczas koncern, w perspektywie 2030 r. chce zainwestować 25 mld zł w redukcję oddziaływania na środowisko i nowe linie biznesowe.
Transformacja energetyczna jest koniecznością, a my chcemy być jej liderem w Polsce i Europie Środkowej - oświadczył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, cytowany we wtorkowym komunikacie spółki.
Wskazał przy tym, że wyzwania związane transformacją energetyczną, w tym z globalnym trendem nowej mobilności, koncern zamierza wykorzystać również biznesowo.
W kolejnych latach zainwestujemy ponad 25 mld zł w projekty, które umożliwią redukcję oddziaływania na środowisko i otwarcie na nowe modele biznesowe. Mamy konkretny plan działania. Będziemy m.in. rozwijać paliwa alternatywne i technologie niskoemisyjne - podkreślił szef PKN Orlen.
Bez wątpienia w przyszłości wodór będzie istotnym paliwem wykorzystywanym w transporcie, dlatego z determinacją intensyfikujemy prace w tym obszarze, także na naszych zagranicznych stacjach - zaznaczył Obajtek.
PKN Orlen zwrócił uwagę, że wodór jest bezpieczny i przyjazny środowisku. Wspomniał przy tym, iż pozyskuje się go m.in. z gazu ziemnego i odnawialnych źródeł energii, a także z biomasy, a po oczyszczeniu może być stosowany jako paliwo w pojazdach elektrycznych, „stanowiąc w niedalekiej przyszłości alternatywę dla tradycyjnych paliw kopalnych”. „Wodór jest paliwem szczególnie popularnym w Stanach Zjednoczonych, Japonii i Niemczech” - zauważył koncern. Jak podał, pod koniec ubiegłego roku na świecie działały 432 stacje tankowania wodoru, z których 330 jest ogólnodostępnych.
Pojazdy napędzane wodorem to przyszłość motoryzacji, między innymi ze względu na krótki czas tankowania czy nieskomplikowany technicznie sposób magazynowania i przewożenia wodoru. Prowadzimy zaawansowane rozmowy z władzami Pragi, województwa środkowoczeskiego i usteckiego w sprawie jego wykorzystania w transporcie publicznym w Czechach. Jesteśmy też w stałym kontakcie z producentami samochodów napędzanych wodorem, co w przyszłości może zaowocować współpracą i ciekawymi projektami – powiedział Tomasz Wiatrak, prezes czeskiego Unipetrolu, który należy do Grupy Orlen i zarządza stacjami Benzina.
Jak zapowiedział PKN Orlen, punkty tankowania wodoru w pierwszej kolejności powstaną na stacjach paliw Benzina - Grupa Orlen w Pradze, w dzielnicy Barrandov oraz w Litvinowie.
Będą one zaopatrywane w wodór wytwarzany podczas przerobu ropy naftowej w rafineriach Unipetrolu w Litvinowie i Kralupach nad Wełtawą - wyjaśnił koncern.
Dodał, iż budowę stacji tankowania na zlecenie Unipetrolu wykona Grupa Bonett – jak podkreślono w komunikacie - „największy dostawca stacji paliw alternatywnych w Europie Środkowej i drugi co do wielkości sprzedawca CNG w Czechach”.
PKN Orlen zaznaczył, że „budowa stacji wodorowych w Czechach to już kolejne działanie Grupy Orlen w kierunku rozwoju paliw alternatywnych”.
W ubiegłym i na początku tego roku koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie, a także miastem Płock, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru. Natomiast od grudnia 2019 r. PKN Orlen wspólnie z Pesa Bydgoszcz realizuje projekt, który ma na celu opracowanie pojazdu szynowego zasilanego wodorem - przypomniano w informacji prasowej.
Jednocześnie PKN Orlen wspomniał, iż rozpoczął proces wyboru wykonawcy hubu wodorowego we Włocławku, który docelowo będzie mógł wytwarzać do 600 kg doczyszczonego wodoru na godzinę. Jak podał koncern, w ramach inwestycji powstanie instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna, a także stacje tankowania - paliwo w pierwszym etapie dystrybucji będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego z możliwością zatankowania samochodów osobowych.
PKN Orlen zwrócił uwagę, że rozwija także technologie wodorowe w biorafinerii Orlen Południe w Trzebini. „Zgodnie z planem, produkcja wodoru w jakości paliwa transportowego ma rozpocząć się w 2021 r.” - oznajmił koncern.
PKN Orlen przypomniał, że posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na swoich stacjach paliw star - Grupa Orlen
Czytaj więcej: Budujemy siłę do transformacji energetycznej
PAP/KG