Rośnie eksport polskiej żywności
W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2020 r. wartość eksportu towarów rolno-spożywczych wzrosła w stosunku do analogicznego okresu ub.r. o 6,7 proc. do 25,1 mld euro - poinformował Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
W tym okresie import do Polski wyniósł 16,5 mld euro i był o 4,8 proc. wyższy niż przed rokiem.
„Dane te potwierdzają, że krajowi przedsiębiorcy branży rolno-spożywczej bardzo dobrze radzą sobie na rynku międzynarodowym pomimo ograniczeń wprowadzanych z powodu pandemii koronawirusa. W mojej ocenie bardzo pozytywnym aspektem jest, że tempo wzrostu naszego eksportu przewyższa dynamikę wzrostu importu, co sprawia, że stale umacniamy pozycję Polski, jako eksportera netto” – skomentował zastępca Dyrektora Generalnego KOWR Marcin Wroński.
W jego ocenie, do wzrostu wartości polskiego eksportu w dużym stopniu przyczyniła się deprecjacja waluty krajowej względem euro i dolara amerykańskiego, mająca miejsce w pierwszym kwartale br., oraz nadal korzystny dla eksporterów kurs złotego w kolejnych miesiącach. Miało to pozytywny wpływ na konkurencyjność cenową produkowanych w Polsce artykułów rolno-spożywczych na rynku międzynarodowym.
„Bardzo dobre wyniki sprzedaży zagranicznej w pierwszym kwartale br. to także zasługa konkurencyjności jakościowej polskich produktów oraz umiejętność dostosowywania oferty asortymentowej przez naszych rodzimych przedsiębiorców do zróżnicowanych preferencji konsumentów zagranicznych” – podkreślił Wroński.
W okresie trzech kwartałów 2020 r., podobnie jak w latach poprzednich, produkty rolno-spożywcze trafiały głównie na unijny rynek. Sprzedano tam produkty o wartości 20,1 mld euro (wzrost o 4 proc.), co stanowiło 80 proc. przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.
Do krajów pozaunijnych w okresie styczeń–wrzesień 2020 r. z Polski wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 5,0 mld euro wobec 4,3 mld euro przed rokiem, co oznacza 17-proc. wzrost.
„Rozwój eksportu na rynek UE jest bardzo optymistyczną przesłanką dla polskiej gospodarki żywnościowej, ale dostrzegalną tendencją jest również duży wzrost wartości sprzedawanych produktów na rynki zlokalizowane poza Unią Europejską” - zaznaczył wiceszef KOWR.
Czytaj też: Polskie firmy podbiją Azję? Miliardy dolarów na wyciągnięcie ręki
PAP/kp