Informacje

fot. Pixabay / autor: fot. Pixabay
fot. Pixabay / autor: fot. Pixabay

Po nowym podatku pijemy mniej słodkiego

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 lutego 2021, 09:30

  • Powiększ tekst

Po wejściu w życie opłaty cukrowej w styczniu 2021 r., ceny napojów bezalkoholowych poszybowały w górę - średnio o kilkanaście proc., spadła za to o 16 proc. ich średnia sprzedaż - wynika z danych CMR. Jeszcze bardziej spadła sprzedaż wody smakowej i herbat mrożonych - o ok. 20 proc. rdr.

Jak przypomina CMR, opłata cukrowa od napojów słodzonych obowiązująca od 1 stycznia 2021, spoczywa na producentach i importerach. Podzielona jest na część stałą i zmienną.

Część stała to 50 groszy na litr napoju z cukrem i/lub słodzikiem, dodatek 10 gr za litr napoju z zawartością kofeiny i/lub tauryny. Część zmienna to 5 groszy za każdy gram cukru powyżej jego zawartości 5 gram na 100 ml w przeliczeniu na litr napoju. Wyznaczony został górny limit opłaty, który wynosi 1,20 zł za litr napoju” - czytamy.

CMR wskazało, że pełna opłata nie dotyczy napojów z zawartością soków owocowo-warzywnych min. 20 proc. w składzie. Opłacie nie podlegają również napoje z dominującą zawartością mleka, np. kawy mrożone. Wyłączone z podatku są również napoje węglowodanowo-elektrolitowe np. izotoniki.

Według danych CMR, w pierwszych 5 tygodniach 2021 r. obowiązywania podatku cukrowego, w małoformatowych sklepach niezależnych i miękkiej franczyzy nastąpił spadek sprzedaży napojów bezalkoholowych o 16 proc. a liczby transakcji o 25 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku 2020.

Trzeba mieć na uwadze, że oprócz opłaty cukrowej na ujemne dynamiki oddziaływają również restrykcje związane z pandemią koronawirusa. Spadkiem sprzedaży najbardziej dotknięci zostali producenci napojów gazowanych, energetyków, herbat mrożonych czy wód smakowych” - wskazała Julia Kijo z CMR.

Jak zaznaczyła, skromniejszy wzrost cen odnotowała kategoria herbat mrożonych - 4 proc. w porównaniu do pierwszych tygodni 2020 r., jednak analiza całego roku 2020 pokazuje, że średnia cena tego produktu spadała i w końcówce roku była średnio niższa o 5 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Herbaty mrożone zaliczyły za to solidny spadek sprzedaży i liczba transakcji, odpowiednio: o -19 proc. i -27 proc. - podała.

Z analizy CMR wynika, ze wody smakowe są kolejną po napojach gazowanych kategorią, która odnotowała wysoki wzrost cen po objęciu opłatą cukrową. W 2021 ich poziom był o prawie 15 proc. wyższy niż w analogicznym okresie w ub.r. Podobnie jak w przypadku herbat mrożonych, wody smakowe są coraz rzadziej wybierane przez klientów. Spadek sprzedaży wyniósł 20 proc. rdr - czytamy.

CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych