Mniejsze sklepy sprzedały mniej, ale zarobiły więcej
Całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych (o powierzchni do 300 mkw.) wzrosła w sierpniu br., w porównaniu z sierpniem 2023 roku o prawie 5 proc. Udało się to osiągnąć, chociaż liczba transakcji zmniejszyła się w badanych miesiącach o 2 proc.
Z danych Polskiej Izby Handlu i CMR Panel wynika, że z biznesowego punktu widzenia najlepszym dniem dla sklepów spożywczych – zarówno pod względem liczby klientów, jak i obrotów – była środa 14 sierpnia, czyli ostatni dzień przed długim weekendem, a najsłabszym – handlowa niedziela 25 sierpnia, kiedy otwarte były również większe placówki.
Izotoniki i napoje funkcjonalne rosną najszybciej
Mimo wysokich temperatur, kategorie produktów wrażliwe na pogodę, takie jak lody impulsowe, woda czy piwo, w ujęciu wolumenowym odnotowały w badanym okresie niewielkie spadki sprzedaży. Wśród kategorii napojowych lepiej niż przed rokiem rotowały napoje gazowane (w sierpniu br. klienci sklepów małoformatowych kupili ich o 3 proc. więcej niż rok wcześniej), herbaty mrożone (wzrost o 5 proc.), a także napoje izotoniczne (wzrost aż o 20 proc.) i popularne m.in. wśród najmłodszych klientów napoje funkcjonalne (wzrost o 40 proc.).
Młodzi poszukują produktów funkcjonalnych
Zainteresowanie konsumentów produktami o wzbogaconym składzie, mającymi zapewnić konsumentom dodatkowe korzyści widoczne jest nie tylko w kategorii napojów. Wysokie wzrosty notują również np. batony proteinowe czy mleczne o zwiększonej zawartości białka (w kategorii jogurtów pitnych warianty wysokobiałkowe stanowią już 30 proc. wszystkich sprzedawanych produktów).
Piwo i wódka nadal w dół
Sierpień był kolejnym miesiącem z rzędu, w którym malało zainteresowanie piwem (spadek wolumenu o około 3 proc.) i czystą wódką (o 6 proc.). Lepiej radziły sobie wódki smakowe, których sprzedało o się o 3 proc. więcej niż przed rokiem. Znacznie większe wzrosty dotyczą drinków gotowych do spożycia (liczba paragonów, na których pojawiały się wyroby z tej kategorii była o 27 proc. wyższa niż przed rokiem) i cydrów.
Masło znów drożeje
W sklepach małoformatowych spadła w minionym miesiącu sprzedaż m.in. drożejącego ponownie masła (liczba paragonów z masłem zmniejszyła się o 14 proc., w porównaniu z sierpniem 2023 roku), mleka, mąki, a także produktów używanych m.in. do przygotowywania przetworów – cukru (spadek o 8 proc. w przeliczeniu na kilogramy) i octu (spadek o 30 proc.). Częściej niż przed rokiem klienci sięgali natomiast po różnego rodzaju dania gotowe, a także po przetwory warzywne.
Źródło: PIH
Oprac. GS
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Co się dzieje? Kolejny raz tąpnięcie w przemyśle!
Ale nowinka! Miniatom w kontenerze
Nowa lista najbogatszych krajów świata. Gdzie Polska?
»» Rozmowa z prof. Zbigniewem Krysiakiem o ideologicznych pomysłach Brukseli na gospodarkę na antenie telewizji wPolsce24 – oglądaj tutaj: