Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: PAP/EPA
Zdjęcie ilustracyjne / autor: PAP/EPA

WHO: nie ma podstaw do mieszania szczepionek

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 9 kwietnia 2021, 17:28

  • Powiększ tekst

Jak dotąd nie ma danych, na podstawie których można zalecić łączenie różnych szczepionek przeciwko Covid-19 - stwierdził w piątek ekspert Światowej Organizacji Zdrowia Rogerio Gaspar. Decyzję zalecającą taką politykę w stosunku do niektórych pacjentów wydała wcześniej Francja.

Dyrektor WHO ds. regulacji leków i szczepionek odniósł się w ten sposób podczas konferencji prasowej do decyzji francuskiego urzędu sanitarnego HAS, który zalecił, by osoby poniżej 55 roku życia, które otrzymały pierwszą dawkę szczepionki AstraZeneki, w ramach drugiej dawki dostały zastrzyk preparatu Pfizera lub Moderny. Ma to związek z rzadkimi przypadkami niebezpiecznych zakrzepów w tej grupie.

Jak podkreślił Gaspar, mieszanie różnych szczepionek, choć stosowane w niektórych innych chorobach, nie było jeszcze przedmiotem kompleksowych badań w przypadku szczepionek przeciwko Covid-19. Takie badanie jest prowadzone w Wielkiej Brytanii, ale wyniki spodziewane są najwcześniej latem.

Gaspar zapowiedział również, że eksperci WHO są blisko wydania opinii nt. włączenia chińskich preparatów firm Sinopharm i Sinovac na listę autoryzowanych przez organizację środków. Decyzja w sprawie co najmniej jednej z nich zostanie podjęta 26 kwietnia. Wpisanie na listę WHO jest konieczne do dystrybucji szczepionki w ramach programu COVAX, mającego zapewnić dostęp do szczepionek dla uboższych krajów. Dotychczas na liście znalazły się preparaty Pfizera, Moderny, AstraZeneki i firmy Johnson&Johnson.

PAP/RO

CZYTAJ TEŻ: W 2020 r. NBP wypracował 9 mld 300 mln zł zysku, wzrost o 19 proc.

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.