Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: Pexels.com
Zdjęcie ilustracyjne / autor: Pexels.com

Rosną oczekiwania finansowe młodych Polaków. Ile chcą zarabiać?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 27 maja 2021, 15:20

  • Powiększ tekst

Niemal połowa młodych Polaków (49 proc.) uważa, że pandemia COVID-19 negatywnie wpłynęła na ich szanse na rynku pracy, wynika z raportu „Młodzi Polacy na rynku pracy 2021” przygotowanego przez PwC, Well.hr i Absolvent Consulting. Jednocześnie 18 proc. badanych twierdzi, że obecnie ma więcej możliwości niż wcześniej

Pomimo niepewnej sytuacji na rynku pracy wzrosły oczekiwania finansowe młodych osób. W porównaniu z pierwszą edycją badania sprzed roku mediana oczekiwań wzrosła o 500 zł i obecnie wynosi 4 500 zł netto. Najwyższe oczekiwania finansowe, na poziomie 5 000 zł, mają studenci kierunków medycznych oraz biologiczno-przyrodniczych. Na liście rzeczy najważniejszych w pracy wysokie zarobki znalazły się na drugiej pozycji (47 proc. odpowiedzi; rok temu było to 42 proc.) po zdobyciu doświadczenia zawodowego (50 proc.) - czytamy w komunikacie.

Pandemia sprawiła, że dużo więcej młodych ludzi zwraca uwagę na rodzaj kontraktu z pracodawcą - liczba osób, dla których umowa o pracę jest preferowaną forma zatrudnieni, wynosi obecnie 74 proc.

Dla młodych pracowników, szczególnie w sytuacji niepewności na rynku pracy, ważne są także benefity pozapłacowe. Prawie połowa badanych wskazuje na potrzebę dostępu do szkoleń u pracodawcy. To wyraźny sygnał, że najmłodsze pokolenia zdają sobie sprawę z konieczności ciągłej edukacji i podnoszenia kwalifikacji, by utrzymać swoją atrakcyjność na rynku pracy. Nie bez znaczenia jest fakt, że jako najważniejszą kompetencję badani wskazali otwartość i szybką adaptację do zmian - powiedziała liderka zespołu Human Capital w PwC Kaja Podgórna-Strzelec, cytowana w materiale.

Z badania PwC, Well.hr i Absolvent Consulting wynika, że 44 proc. młodych Polaków woli pracę zdalną od pracy w biurze, 56 proc. wybrałoby jednak tradycyjny model pracy. Co ważne, 6 proc. respondentów twierdzi, że pełnowymiarowa praca zdalna byłaby dla nich nie do zaakceptowania, wskazano również.

Badanie potwierdza, że preferencje pracowników co do sposobu wykonywania pracy mogą być bardzo rozbieżne. Pracodawcy, zastanawiając się nad optymalnym modelem pracy, muszą bardzo dokładnie poznać, w jakich warunkach dana grupa pracowników będzie najbardziej efektywna i zaangażowana. Analityczne narzędzia, także te z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji, mogą być w tym procesie niezwykle pomocne. Regularne sprawdzanie tzw. Happiness Index pracowników pozwoli firmom umiejętnie zarządzać kapitałem ludzkim - dodała partnerka w PwC, liderka zespołu People & Organization Katarzyna Komorowska.

Autorzy raportu zapytali respondentów także o to, co oznacza dla nich sukces zawodowy. Dla 36 proc. badanych sukcesem będzie praca, która jest pasją. O sukcesie świadczą także wysokie zarobki (17 proc.), łączenie pracy z podróżowaniem (12 proc.), stanowisko eksperta czy prowadzenie własnej firmy (9 proc.).

Młodzi Polacy przed podjęciem zatrudnienia dokładnie sprawdzają przyszłego pracodawcę. O tym, że firma jest dobrym pracodawcą, świadczy przede wszystkim to, że dba o dobre wdrożenie nowego pracownika, co jest szczególnym wyzwaniem w trakcie pandemii i pracy zdalnej. Ważne jest też dla młodych transparentne komunikowanie wynagrodzenia oraz bogata oferta benefitów, podkreślono.

Dla młodych Polaków ważne są realne działania, a nie atrakcyjnie brzmiące deklaracje pracodawców. Informacje o podejmowanych przez zarządy podczas pandemii decyzjach i wdrożonych przez firmy rozwiązaniach są dla nich źródłem wiedzy o tym, jak firmy radziły sobie w sytuacji kryzysu oraz czy zapewniały swoim pracownikom poczucie bezpieczeństwa i dobrostanu. Wybierając pracodawcę, studenci i absolwenci zwracają też uwagę na transparentność wynagrodzeń, ofertę benefitów, możliwość szkoleń i rozwoju oraz partnerskie traktowanie. To ważny sygnał dla pracodawców, którzy w swoim podejściu do najmłodszych pracowników muszą postawić na konkrety i dobrą komunikację. Czas pustych deklaracji i działań pozornych minął bezpowrotnie - stwierdziła współzałożycielka Well.hr Joanna Kotzian.

W ocenie badanych, dobry pracodawca stara się aktywnie docierać do młodych talentów - prowadzi szkolenia, warsztaty i spotkania online, wspiera organizacje studenckie i jest dostępny dla nich podczas targów pracy, wskazano także.

Niewątpliwie pandemia jest katalizatorem zmian na rynku pracy. Wśród młodych rośnie m.in. świadomość, jak wygląda partnerska relacja pracownik - pracodawca. Młodzi Polacy są też bardziej świadomi swoich oczekiwań i tego, co mogą zaoferować sami. 77,5% ankietowanych studentów liczy na stabilne zatrudnienie, doceniając je bardziej niż pracę na własny rachunek. To dobra wiadomość dla dużych firm i stabilnych finansowo korporacji, dla których pandemia i jej skutki były bardziej łaskawe lub mniej odczuwalne z perspektywy pracownika. Jeśli chodzi o miejsce pracy, najważniejsze pozostają pozytywna atmosfera i zgrany, fajny zespół. Zamiast przeprojektowywać wskaźniki efektywności i kusić ambitnymi zadaniami, o wiele lepiej zainwestować w sprawnie działającą kulturę organizacyjną. Warto też zwrócić uwagę na to, jak dużą rolę absolwenci przypisują przełożonym. Aż 62% uczestników badania mówi, że chce pracować z liderami, którzy łączą w sobie cechy nie tylko przewodnika i mentora, ale jednocześnie opiekuna i doradcy - podsumowała partner zarządzająca Absolvent Consulting Joanna Tonkowicz.

W badaniu zrealizowanym za pomocą ankiety on-line w marcu i kwietniu 2021 roku wzięło udział 2 500 studentów i absolwentów wyższych uczelni w Polsce.

Czytaj też: Rynek deweloperski czeka fala konsolidacji i przejęć

ISBnews/KG

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych