W Europie powstanie 40 gigafabryk akumulatorów do samochodów
Przejście UE na rejestracje tylko aut bezemisyjnych od 2035 r. spowoduje silny wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną i jej magazynowanie. Wartość tego rynku osiągnie 900 mld USD
Przejście UE na rejestracje jedynie aut bezemisyjnych od 2035 r. przełoży się na silny wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną i jej magazynowanie. Wartość tego rynku osiągnie około 900 mld USD, szacuje Goldman Sachs. Bank spodziewa się, że do 2030 r. w Europie powstanie 40 gigafabryk akumulatorów do samochodów, co pozwoli na stworzenie 130 000 miejsc pracy i przyciągnie w tej dekadzie ponad 150 mld euro nowych inwestycji.
(…) Widzieliśmy kilka zapowiedzi europejskich „gigafabryk” o mocach produkcyjnych 1,5 TWh i szacujemy, że do 2030 roku w Europie może powstać 40 fabryk, co doprowadzi do niemal 100 proc. zlokalizowanej produkcji akumulatorów. Widzimy silne argumenty przemawiające za lokalizacją produkcji akumulatorów w Europie, z możliwością stworzenia 130 000 dodatkowych miejsc pracy i przyciągnięcia do Europy 150 mld euro nowych inwestycji w tej dekadzie” - czytamy w raporcie pt. „Batteries Made in Europe”.
Jak zauważają analitycy banku, Europa ma ambitne cele związane z gospodarką o obiegu zamkniętym w ramach planu „Fit for 55” i spodziewają się oni silnego nacisku na lokalizację łańcucha wartości, w tym na przetwarzanie metali, produkcję katod i recykling zdemontowanych baterii w celu nadania im drugiego życia.
Oczekujemy, że do 2040 roku 60 proc. metali z aktywnych baterii będzie pochodzić ze zdemontowanych baterii, co przyczyni się do powstania gospodarki o obiegu w pełni zamkniętym. Uważamy, że producenci OEM mogliby przyjąć bardziej aktywne podejście do integracji pionowej i już teraz obserwujemy pierwsze kroki podejmowane przez niektóre firmy w tym kierunku, w ramach partnerstw lub spółek joint venture - czytamy dalej.
Goldman Sachs oczekuje, że zapotrzebowanie na baterie w UE osiągnie około 1 000 GWh do 2035 r.
or/ PAP