Informacje

Aramco / autor: materiały prasowe spółki
Aramco / autor: materiały prasowe spółki

TYLKO U NAS

Aramco cenniejsze niż Microsoft

Agnieszka Łakoma

Agnieszka Łakoma

dziennikarka portalu wGospodarce.pl, publicystka miesięcznika "Gazeta Bankowa", komentatorka telewizji wPolsce.pl; specjalizuje się w rynku paliw i energetyce

  • Opublikowano: 1 maja 2023, 14:12

    Aktualizacja: 1 maja 2023, 19:21

  • Powiększ tekst

Saudyjski gigant naftowy z kapitalizacją rynkową na poziomie 2,1 biliona dolarów jest drugą pod względem wartości firmą na świecie.

Tak wynika z informacji podanych przez Al-Arabiya.net, według których Saudi Aramaco wyprzedza, gdy chodzi wycenę amerykańskiego potentata technologicznego – Microsoft, należącego przez dekady do Billa Gatesa. Największą firmą na świecie pod względem wartości giełdowej jest Apple. Saudi Aramco to globalny lider w produkcji ropy naftowej i najważniejszy rozgrywający w kartelu OPEC, który dyktuje swoją polityką w zakresie wydobycia sytuację i ceny na rynku.

Saudi Aramco zyskało na wartości w ostatnich tygodniach po zapowiedzi, że książę Mohammed Bin Salman przeniesie pakiet 4 proc. akcji koncernu do spółki Sanabil Investments. Sanabil Investments należy do Saudyjskiego Funduszu Inwestycji Publicznych, który działa od 7 lat i jest największym tego typu w krajach zarabiających na wydobyciu ropy i gazu. (Podobny fundusz utworzyły władze Norwegii.) Koncern Aramco zarobił w ubiegłym roku – dzięki wyjątkowo wysokim ceno ropy – kwotę 161 mld dolarów, co oznacza rekord w jego historii.

Aramco jest także partnerem strategicznym PKN Orlen i współudziałowcem rafinerii w Gdańsku. Saudyjczycy pokrywają znaczącą część zapotrzebowania na ropę rafinerii Orlenu, dostarczając ok. 20 mln ton rocznie.

Czytaj też: Nowe ceny mieszkań? Ekspert wyjaśnia

Czytaj też: Przebadali chmury. Zadziwiające ich właściwości

Czytaj też: Od 28 kwietnia do 31 maja! Orlen z nową ofertą

Agnieszka Łakoma

Na podst. Middle East Monitor, oilprice.com

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych