Słabe notowania srebra inwestycyjnego u Polaków
Srebro inwestycyjne - srebrną sztabkę lub srebrną monetę bulionową - kupiło kiedykolwiek dotychczas 11 proc. Polaków, wynika z badania przeprowadzonego przez pracownię ARC Rynek i Opinia na zlecenie Mennicy Skarbowej. W najbliższych latach możemy spodziewać się dynamicznego wzrostu sprzedaży srebrnych monet i sztabek, ponieważ będą one łatwiej dostępne i dużo tańsze od złota.
Z badania wynika też, że srebro w najbliższych latach może stawać się coraz bardziej atrakcyjne, ponieważ jest zdecydowanie tańsze niż złoto, a cena za ten kruszec jest obecnie niedowartościowana. Osoby wybierające srebro, jako swój produkt inwestycyjny, najczęściej zwracają uwagę na cenę (zarówno za gram, jak i za całość produktu), możliwość zakupu przez internet oraz dostępność produktów w ciągu 24 godzin.
„Czynniki, takie jak: covid, wojna, czy kryzys inflacyjny zachęciły Polaków do lokowania swoich środków pieniężnych w kruszec. Jednak proszę zauważyć, że nadal znaczna większość Polaków nigdy nie miała w ręce prawdziwego, własnego złota czy srebra (sztabki, monety). Dotychczas zaledwie 11 proc. Polaków kiedykolwiek kupiło srebro inwestycyjne. W Mennicy Skarbowej dostrzegamy, że zwiększa się liczba klientów kupujących u nas produkty ze srebra, ale to nadal niewielki odsetek osób w porównaniu do klientów poszukujących produktów ze złota. W naszym kraju po srebro najczęściej sięgają inwestorzy, którzy szukają sposobu na dywersyfikację swojego portfela inwestycyjnego” – powiedział prezes Mennicy Skarbowej Jarosław Żołędowski.
„W mojej opinii, srebro jest niedowartościowane, jeśli weźmiemy pod uwagę cenę za uncję. Tak wskazuje np. popyt, podaż i trendy historyczne. Proszę zauważyć, że srebro (w postaci stopu ze złotem) było używane do produkcji monet już 700 lat p.n.e., później zaczęto wytwarzać monety z czystego srebra. Uważam, że obecnie mamy do czynienia z rynkiem rosnącym. Stale zwiększające się zapotrzebowanie na srebro w przemyśle globalnym prawdopodobnie sprawi, iż cena tego kruszcu na światowych rynkach będzie sukcesywnie rosnąć To oznacza dobrą okazję na zakup srebrnych produktów inwestycyjnych. Obecnie srebro jest znacznie tańsze od złota, dlatego próg wejścia jest stosunkowo niski i oscyluje w granicach 150 zł w przypadku monety jednouncjowej. Zakup srebrnych monet i sztabek jest popularny np. w krajach Europy Zachodniej, w Polsce istnieje spory potencjał wzrostu sprzedaży tego kruszcu. Myślę, że w niedługiej przyszłości Polacy dostrzegą wartość i zasadność inwestycji w srebrne monety i sztabki” - dodał.
Zazwyczaj w ten kruszec inwestują mężczyźni, osoby pomiędzy 25 a 34 rokiem życia oraz także mieszkańcy dwóch typów miast: tych powyżej 500 tys. mieszkańców oraz tych pomiędzy 50-99 tys. mieszkańców. Najwięcej właścicieli srebra inwestycyjnego mieszka w południowo-zachodniej Polsce.
Według badania, wśród osób, które zdecydowały się na inwestycje w srebro, ponad połowa (64 proc. respondentów) wskazało, że zakupiło srebrne monety bulionowe. Jeśli weźmiemy pod uwagę płeć inwestorów, zauważymy, że dane wyglądają podobnie - zarówno ponad 60 proc. kobiet, jak i mężczyzn, preferowało zakup srebrnych monet bulionowych. Największa różnica pomiędzy wyborem produktu wystąpiła u osób powyżej 45 r.ż. W tej grupie wiekowej tylko 11 proc. zdeklarowało, że wybrało sztabki srebra, a aż 81 proc. przyznało, że kupiło srebrne monety.
Autorzy badania zwrócili uwagę, że złoto w Polsce jest tylko nieznacznie bardziej popularne, bo z tego samego badania wynika, że dotychczas jedynie 14 proc. Polaków kiedykolwiek kupiło złote produkty inwestycyjne.
Aktualna cena srebra wynosi około 23 USD za uncję. Od 2011 roku w Polsce obowiązuje 23 proc. podatek VAT.
Badanie zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków liczącej 1 011 osób.
Czytaj także: Poznaliśmy wysokość średniego wynagrodzenia w gospodarce narodowej
ISBnews/rb