Embraer czy z Airbus? Jakie samoloty dla LOT-u
Polskie Linie Lotnicze LOT wkrótce wyślą zapytania ofertowe w sprawie „pozyskania” 84 samolotów regionalnych. Spółka podejmie też strategiczną decyzję, czy dalej współpracować z obecnym dostawcą maszyn – Embraerem czy z Airbusem.
Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP) poinformowało w komunikacie, że w najbliższym czasie Polskie Linie Lotnicze LOT (PLL LOT) zamierzają wysłać zapytanie ofertowe dotyczące „pozyskania 84 samolotów regionalnych do dwóch producentów, którzy mają w ofercie maszyny spełniające wymagania. Chodzi o Embraera oraz Airbusa.
W komunikacie podkreślono, że jednym z podstawowych założeń strategii PLL LOT jest „zabezpieczenie nawet 110 samolotów do 2028 roku”.
„Dlatego też spółka prowadzi dialog z producentami samolotów. Stoi bowiem przed podjęciem strategicznej decyzji czy w segmencie regionalnym kontynuować współpracę z obecnym dostawcą maszyn (Embraer), czy przejść na konkurencyjną platformę (Airbus)” - poinformowało ministerstwo.
Jak wskazano, wiceminister aktywów państwowych Jacek Bartmiński prowadził w piątek rozmowy z wiceprezesem firmy Embraer Joao Pedro Tabordą, oraz wiceprezesem Airbusa na Europę Johanem Pelissierem.
LOT zamówił flotę nowych Boeingów
Flota PLL LOT liczy 75 samolotów, na którą składają się maszyny Embraera (ponad połowa) oraz samoloty Boeing (B737 i B787).
Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,30 proc. udziałów w spółce. Drugim akcjonariuszem (30,7 proc.) jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa.
Anna Bytniewska (PAP)/bz
Koniec chińskiego cudu gospodarczego
Fatalne perspektywy dla posiadaczy kredytów