Informacje

Przeprawa będzie się składać z 89 betonowych elementów. Pierwszy został już ukończony / autor: Ingrid Riis/EPA/PAP
Przeprawa będzie się składać z 89 betonowych elementów. Pierwszy został już ukończony / autor: Ingrid Riis/EPA/PAP

Duński tunel pod Bałtykiem. Budują go Polacy

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 17 czerwca 2024, 22:46

    Aktualizacja: 17 czerwca 2024, 22:47

  • Powiększ tekst

Król Danii Fryderyk X wziął udział w inauguracji pierwszego odcinka 18-kilometrowego tunelu kolejowo-drogowego pod cieśniną Bełt Fehmarn na Morzu Bałtyckim. Inwestycja, która ma być gotowa w 2029 roku, połączy duńskie miasto Roedby z Puttgarden w Niemczech.

Na budowie w Roedby monarcha odsłonił pamiątkową tablicę przy wejściu do 217-metrowego betonowego odcinka tunelu, który jeszcze w tym roku zostanie zatopiony w morzu. Do kapsuły czasu król złożył monetę ze swoją podobizną, umieszczono w niej także pamiątki budowniczych.

Polska wioska

Według budującej tunel firmy Sund&Baelt przeprawa będzie się składać łącznie z 89 betonowych elementów, które zostaną ułożone w morzu przy pomocy specjalistycznych jednostek pływających wybudowanych w stoczni w Gdyni. Ma to być najdłuższym tego rodzaju obiekt na świecie.

Części tunelu są produkowane po stronie duńskiej w specjalnej fabryce. Na miejscu tworzone są konstrukcje z prętów, które następnie są wzmacniane betonem.

Monarcha odsłonił tablicę przy wejściu do 217-metrowego odcinka tunelu / autor: Ingrid Riis/EPA/PAP
Monarcha odsłonił tablicę przy wejściu do 217-metrowego odcinka tunelu / autor: Ingrid Riis/EPA/PAP

Budowa zaczęła się w 2022 roku. Większość z 1,5 tys. robotników stanowią Polacy. W okolicy powstało dla nich specjalne miasteczko, nazywane polską wioską.

Cztery pasy pod powierzchnią morza

Szacuje się, że samochody przejadą tunelem z Niemiec do Danii czterema pasami w 10 minut, a pociągu w siedem minut. Obecnie odcinek między Puttgarden a Roedby należy pokonać promem. Podróż trwa 45 minut, ale w oczekiwaniu na przybycie kolejnego statku tworzą się kolejki.

Koszt inwestycji szacowany jest na 55,1 mld koron (8 mld dolarów). Przejazd tunelem ma być płatny, podobnie jak w przypadku otwartego w 2000 roku mostu nad cieśniną Sund, łączącego stolicę Danii Kopenhagę ze szwedzkim Malmoe. Ta inwestycja już się zwróciła. W przypadku tunelu w cieśninie Bełt Fehmarn cena nie została jeszcze ustalona.

Daniel Zyśk (PAP)/bz

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Branża drzewna na skraju przepaści. Jest decyzja

Ale cios! Port w Gdańsku zdegradowany

8 milionów Polaków ucierpi: zimą zabraknie autogazu!

Kolejna ważna inwestycja PiS do kosza. SMR-y za drogie

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych