Taxi dużo droższe! "Znikają kierowcy"
Od września zamówienie przejazdu taksówką będzie wyjątkowo trudne, bo z rynku już zniknął co trzeci kierowca. Czas oczekiwania na kurs wzrósł nawet o 60 proc., a ceny skoczyły o jedną piątą - czytamy w środowym wydaniu „Rzeczpospolitej”.
„Pandemia przetrzebiła szeregi tradycyjnych taksówkarzy, a teraz – po wprowadzeniu obowiązku posiadania polskiego prawa jazdy – rezygnuje wielu obcokrajowców stanowiących motor napędowy firm świadczących usługi przewozu osób przez aplikację. Eksperci twierdzą, że konsekwencje pasażerowie odczują już od września, gdy zakończy się martwy dla taxi okres wakacyjny” - podkreśla gazeta.
Tysiące firm zawiesza działalność
Od początku 2024 r., jak wskazuje, biznes w tej branży zawiesiło 2455 firm, głównie jednoosobowych działalności – wynika z najnowszych danych Dun & Bradstreet (DNB). Prawie 600 kolejnych zlikwidowano. Tomasz Starzyk, ekspert DNB, wskazuje, że od początku czerwca do 14 sierpnia z rejestrów zniknęło ponad 200 taksówek. „To wróży potężne braki po stronie podaży. Mniejsze i większe kłopoty w tym roku ma ponad 3 tys. firm taksówkowych, głównie jednoosobowych działalności gospodarczych” – mówi Starzyk.
A to tylko, jak zaznacza, wierzchołek góry lodowej.
Wielu kierowców taxi, zwłaszcza jeżdżących z aplikacją Uber, Bolt czy FreeNow, nie ma własnej działalności i pracuje na różnych umowach. Skala odejść z branży może być więc dużo większa niż pokazują dane DNB. Firmy z tego sektora szacują, że zmiana prawa wyeliminowała 30 proc. kierowców
Zmiana przepisów
„Kiedy w czerwcu tego roku zmieniono przepisy, wprowadzając obowiązek posiadania polskiego prawa jazdy przez wszystkich kierowców świadczących usługi przewozowe, rynek drżał na myśl o konsekwencjach” – zauważa Łukasz Witkowski, współzałożyciel Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów, cytowany przez gazetę. „I obawy się potwierdzają: problemy z dostępnością taksówek są ogromne” - wskazuje „Rz”.
PAP/ as/
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Plan Hennig-Kloski. Schłodzić branżę drzewną na raty
Dlaczego Kursk? Nareszcie znamy cel ofensywy
Bruksela rozjedzie polski przemysł?
Likwidacja walcowni. 460 osób bez pracy w regionie
»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj: