Informacje

Liczba transakcji w małych sklepach w październiku br. spadła aż o 5 proc. w porównaniu z październikiem 2023 r. / autor: Pixabay
Liczba transakcji w małych sklepach w październiku br. spadła aż o 5 proc. w porównaniu z październikiem 2023 r. / autor: Pixabay

W małych sklepach spada ruch. Ocet przebojem!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 22 listopada 2024, 16:03

  • Powiększ tekst

W październiku 2024 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 3,9 proc. wyższa niż rok wcześniej, ale liczba transakcji spadła aż o 5 proc. w porównaniu z październikiem 2023 r.W stosunku do września br. o 1.9 proc. spadła liczba klientów - wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR Panel. Jeśli jednak uwzględnić 5-proc. inflację w skali roku w październiku, okazuje się, że ten miesiąc także pod względem wartości sprzedaży był słabszy od roku ubiegłego.

W październiku 2024 r. średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych wyniosła 3,9, czyli o 3,5 proc. więcej niż rok wcześniej (pierwsza połowa października była bardzo ciepła i sprzyjała małym, impulsowym zakupom). W październiku klienci sklepów małoformatowych za zakupy płacili średnio 25,61 zł, o 9 proc. więcej niż w październiku 2023 r.

Czwartek 31 października „uratował” bilans miesiąca

Najlepszym dniem pod względem liczby transakcji i obrotów był czwartek 31 października, czyli ostatni dzień przed długim weekendem zapoczątkowanym dniem Wszystkich Świętych. W ostatnim dniu października przeciętny sklep małoformatowy odwiedziło o 40 proc. klientów więcej niż w pozostałe listopadowe czwartki, a średnia wartość koszyka przekroczyła wówczas 30 zł, a na co czterdziestym paragonie pojawiały się znicze lub wymienne wkłady do nich.

Październik 2024 r. był pod względem średnich temperatur nieco chłodniejszy od rekordowo ciepłego października ubiegłego roku. Widoczne spadki odnotowały takie kategorie jak lody, piwo (liczba paragonów z tą kategorią była o 6 proc. niższa niż rok wcześniej) czy woda (spadek liczby paragonów o 4 proc.).

Rekordowy wzrost sprzedaży… octu

Urodzaj grzybów pozytywnie wpłynął na sprzedaż octu – w październiku 2024 r. w sklepach małoformatowych sprzedało się aż o 33 proc.  więcej butelek tego produktu niż w tym samym okresie w 2023 r. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się lekkie alkohole jak drinki (wzrost liczby paragonów o 12 proc.) i cydr (wzrost o 9 proc.). Jeszcze wyższe wzrosty sprzedaży odnotowały napoje funkcjonalne i izotoniczne, mimo iż sprzedaż napojów energetyzujących była zbliżona do tej sprzed roku. Zarówno w sklepach małoformatowych, jak i w supermarketach spadała natomiast liczba paragonów, na których pojawiało się masło, gorzej niż przed rokiem sprzedawały się również m.in. mąki, olej, margaryna, cukier, a także znicze.

W porównaniu z wrześniem 2024 r. łączne obroty sklepów małoformatowych wzrosły w październiku o 3,8 proc., natomiast liczba klientów była o 1,9 proc. niższa.

Materiały prasowe Polskiej Izby Handlu, sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Złoto Glapińskiego. Kolejne tony kruszcu w skarbcu NBP

Ukraina „zbroi” rolnictwo. Chce żywić 600 mln ludzi!

Plan resortu klimatu zagraża Polsce. „Niewykonalny”

»» Były prezes Orlenu Daniel Obajtek o dramatycznej obecnie kondycji paliwowego koncernu - oglądaj na antenie telewizji wPolsce24

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych