Gaz-System podjął działania w kierunku rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu
Gaz-System zarekomendował spółce zależnej Polskie LNG podjęcie działań w kierunku zwiększenia przepustowości terminalu LNG w Świnoujściu, poinformował rzecznik prasowy Tomasz Pietrasieński.
Obecnie prowadzone są prace zmierzające do uruchomienia postępowania na wykonanie wstępnych prac projektowych oraz uzyskania pozwolenia na budowę, w tym m.in. działania zmierzające do uzyskania decyzji środowiskowej - powiedział Pietrasieński "Rzeczpospolitej".
Rozbudowa ma objąć powiększenie istniejącego układu regazyfikatorów SCV o kolejne jednostki, co pozwoli na osiągnięcie mocy regazyfikacyjnych do 7,5 mld m3 rocznie wobec obecnych zdolności 5 mld m3 rocznie.
Analizowane są także m.in. stworzenie dodatkowego stanowiska statkowego, zwiększenie przeładunku LNG, w tym poprzez transport koleją, bunkrowanie statków oraz budowa trzeciego zbiornika na LNG.
Opierając się na obecnym postępie technologicznym w branży LNG i wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań, Gaz-System będzie mógł wybrać najbardziej optymalną drogę rozwoju infrastruktury i usług terminalu, w pełni wykorzystując potencjał rynkowy regionu - powiedział rzecznik.
Wskazał też, że dokładny harmonogram rozbudowy gazoportu o dodatkowe usługi zostanie określony indywidualnie dla każdej z nich na podstawie szczegółowych analiz, a koszty będą zależne od rekomendowanych rozwiązań technologicznych.
Jednocześnie koncepcją alternatywną pozostaje leasing pływającego terminalu regazyfikacyjnego (FSRU) w Zatoce Gdańskiej.
Wyniki studium [wykonalności FSRU] będą stanowiły podstawę do ewentualnego wprowadzenia planu 'B' i jego realizację w wymaganym czasie, tj. umożliwienie dostaw gazu do Polski z innego kierunku niż wschodni po roku 2022 - dodał Pietrasieński.
Pod koniec marca Gaz-System zakończył postępowanie na wybór wykonawcy studium wykonalności FSRU wraz z pracami przygotowawczymi. W listopadzie powinny być dostępne wyniki studium, a terminal, zbudowany kosztem ok. 3 mld zł, mógłby rozpocząć pracę w I poł. 2021 r.
Terminal LNG w Świnoujściu umożliwia odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna to 5 mld m3 i - tj. ok. 1/3 polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Świnoujski terminal jest jedyną tej wielkości instalacją w Europie Środkowo-Wschodniej.
Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System jest spółką strategiczną dla polskiej gospodarki, odpowiedzialną za przesył gazu ziemnego oraz zarządzanie najważniejszymi gazociągami w Polsce.
Na podst. ISBNews