Informacje

Gaz-System podjął działania w kierunku rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 20 kwietnia 2017, 09:35

  • Powiększ tekst

Gaz-System zarekomendował spółce zależnej Polskie LNG podjęcie działań w kierunku zwiększenia przepustowości terminalu LNG w Świnoujściu, poinformował rzecznik prasowy Tomasz Pietrasieński.

Obecnie prowadzone są prace zmierzające do uruchomienia postępowania na wykonanie wstępnych prac projektowych oraz uzyskania pozwolenia na budowę, w tym m.in. działania zmierzające do uzyskania decyzji środowiskowej - powiedział Pietrasieński "Rzeczpospolitej".

Rozbudowa ma objąć powiększenie istniejącego układu regazyfikatorów SCV o kolejne jednostki, co pozwoli na osiągnięcie mocy regazyfikacyjnych do 7,5 mld m3 rocznie wobec obecnych zdolności 5 mld m3 rocznie.

Analizowane są także m.in. stworzenie dodatkowego stanowiska statkowego, zwiększenie przeładunku LNG, w tym poprzez transport koleją, bunkrowanie statków oraz budowa trzeciego zbiornika na LNG.

Opierając się na obecnym postępie technologicznym w branży LNG i wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań, Gaz-System będzie mógł wybrać najbardziej optymalną drogę rozwoju infrastruktury i usług terminalu, w pełni wykorzystując potencjał rynkowy regionu - powiedział rzecznik.

Wskazał też, że dokładny harmonogram rozbudowy gazoportu o dodatkowe usługi zostanie określony indywidualnie dla każdej z nich na podstawie szczegółowych analiz, a koszty będą zależne od rekomendowanych rozwiązań technologicznych.

Jednocześnie koncepcją alternatywną pozostaje leasing pływającego terminalu regazyfikacyjnego (FSRU) w Zatoce Gdańskiej.

Wyniki studium [wykonalności FSRU] będą stanowiły podstawę do ewentualnego wprowadzenia planu 'B' i jego realizację w wymaganym czasie, tj. umożliwienie dostaw gazu do Polski z innego kierunku niż wschodni po roku 2022 - dodał Pietrasieński.

Pod koniec marca Gaz-System zakończył postępowanie na wybór wykonawcy studium wykonalności FSRU wraz z pracami przygotowawczymi. W listopadzie powinny być dostępne wyniki studium, a terminal, zbudowany kosztem ok. 3 mld zł, mógłby rozpocząć pracę w I poł. 2021 r.

Terminal LNG w Świnoujściu umożliwia odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna to 5 mld m3 i - tj. ok. 1/3 polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Świnoujski terminal jest jedyną tej wielkości instalacją w Europie Środkowo-Wschodniej.

Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System jest spółką strategiczną dla polskiej gospodarki, odpowiedzialną za przesył gazu ziemnego oraz zarządzanie najważniejszymi gazociągami w Polsce.

Na podst. ISBNews

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych