LOT chce więcej pieniędzy
Prezes PLL LOT Sebastian Mikosz nie wyklucza, że wystąpi do ministra skarbu o kolejną transzę pomocy publicznej dla spółki. Poinformował, że w spółce trwa audyt wyników finansowych za ubiegły rok. LOT odnotuje stratę, która może przekroczyć 200 mln zł.
Pytany przez dziennikarzy, czy spodziewa się, że konieczna będzie kolejna transza pomocy publicznej dla spółki, Mikosz odparł, że "spodziewa się takiej konieczności". Zaznaczył jednak, że kwestia ta jest dyskutowana. "Prace, które wykonujemy są jednym z najważniejszych elementów, który zdeterminuje, czy i w jakiej formie i kiedy spółka wystąpi o ewentualną dodatkową transzę" - dodał.
"Jako prezesowi zarządu zależałoby mi na tym, aby taka konieczność była w ogóle niepotrzebna, albo jak najmniejsza z możliwych. Ale muszę się liczyć, że z takim wnioskiem do ministra skarbu będę zmuszony wystąpić" - powiedział Mikosz.
Szef LOT-u poinformował, że za 2-3 tygodnie, po zakończonym audycie i ostatecznym zatwierdzeniu wyników spółki za 2012 r., odbędzie się konferencja prasowa, podczas której zostaną one "precyzyjnie omówione".
Pytany, czy należy się spodziewać, że straty LOT za ub.r. mogą być większe niż 200 mln zł, Mikosz odpowiedział, że "można się takiej straty spodziewać". Z wyliczeń spółki przed audytem, o których pod koniec lutego poinformował resort skarbu wynika, że za zeszły rok LOT miał stratę w wysokości 157,1 mln zł netto, a na działalności podstawowej strata wyniosła 115,1 mln zł. W styczniu br. były minister skarbu Mikołaj Budzanowski mówił posłom w Sejmie, że strata PLL LOT na koniec 2012 r. może
wynieść ok. 200 mln zł.
Prezes Mikosz przypomniał w środę, że plan restrukturyzacji spółki, który do 20 czerwca ma być dostarczony Komisji Europejskiej, musi spełniać wszystkie wymogi formalne. Podkreślił, że równie istotne jest, aby plan gwarantował trwały powrót LOT do rentowności.
Wiceminister skarbu Rafał Baniak zapewnił w środę posłów w Sejmie, że plan restrukturyzacji LOT-u trafi do Komisji Europejskiej w terminie, czyli do 20 czerwca. Wyjaśnił, że wymaga on jeszcze uzupełnienia.
PLL LOT złożył plan restrukturyzacji w MSP 20 marca 2013 r.
W zeszłym roku zarząd przewoźnika, którego ówczesnym prezesem był Marcin Piróg, wystąpił do ministra skarbu o przyznanie pomocy finansowej. W pierwszej transzy poprosił o 400 mln zł, a w sumie ma to być ok. 1 mld zł. Pod koniec grudnia 2012 r. resort skarbu przelał spółce 400 mln zł pożyczki - pieniądze te zostały przeznaczone na spłatę przeterminowanych zobowiązań (318 mln zł) i pokrycie strat operacyjnych. Komisja Europejska bada to wsparcie pod kątem unijnych przepisów o pomocy publicznej.
Skarb Państwa ma 67,97 proc. akcji LOT, TFS Silesia - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.
PAP