Informacje

PAIH rozrasta się w Azji

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 maja 2018, 18:50

  • Powiększ tekst

Latem rozpocznie pracę biuro handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Seulu, które ma wspierać polskich przedsiębiorców na Półwyspie Koreańskim - poinformowała PAIH. Dodano, że placówka ma też pomóc przyciągać do Polski zaawansowane technologicznie inwestycje koreańskie.

Jak wskazano, ze względu na rosnące zainteresowanie koreańskiego biznesu Polską, rolą biura ma być również „ściąganie z Korei Południowej nowych projektów inwestycyjnych”. W obsłudze klientów PAIH polskim ekspertom mają pomagać koreańskie instytucje otoczenia biznesu, z którymi strategię współpracy w Seulu ustala wiceszef PAIH Wojciech Fedko.

Koreę Południową z Polską łączą strategiczne partnerstwo, a także silne więzy gospodarcze - zwłaszcza inwestycyjne - zaznaczył Fedko.

Jak dodał, nasz kraj uznawany jest za główną w Europie Środkowo-Wschodniej lokalizację dla inwestycji koreańskich.

Specyfiką inwestycji z Korei Południowej jest tworzenie w Polsce klastrów. Jeszcze kilka lat temu na polskim rynku dominowały firmy z sektora elektronicznego. Obecnie prym wiedzie motoryzacja - wyjaśnił.

Według wiceszefa PAIH zmiana nastąpiła w zeszłym roku, kiedy światowy potentat produkcji baterii do samochodów elektrycznych LG Chem uruchomił fabrykę w Polsce.

Warty ponad 1,3 mld euro projekt jest pierwszą inwestycją w Europie tej koreańskiej firmy. Projekt zadziałał jak kula śniegowa - pociągnął za sobą kolejnych inwestorów z sektora elektromobilności, głównie z Azji - wyjaśnił.

Władze Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu liczą, że biuro PAIH w Seulu, które rozpocznie działalność w wakacje, przyczyni się do tego, że zaawansowanych technologicznie koreańskich inwestycji będzie w Polsce więcej.

Nadrzędnym zadaniem biura będzie jednak wsparcie polskiego biznesu, zwłaszcza eksportu - podkreślił Fedko.

Dodał, że choć współpraca handlowa między oboma krajami rozwija się z roku na rok, to w bilansie handlowym wyraźnie dominuje import.

Biuro ma pomagać polskim firmom skutecznie wejść na koreański rynek, a w dalszej perspektywie zadebiutować również w roli inwestorów zagranicznych - wskazał wiceprezes PAIH.

Według PAIH ważne jest tworzenie sieci sojuszników dla polskich przedsiębiorców wśród najważniejszych instytucji pro-biznesowych Korei Południowej. Do tej grupy należy, jak zaznaczono, Koreańskie Stowarzyszenie Handlu Międzynarodowego, KITA, „uchodzące za najbardziej wpływową organizację gospodarczą kraju”, która zrzesza 70 tys. firm o profilu handlowym, usługowym i produkcyjnym.  KITA notuje rosnące zainteresowanie polskimi produktami, co sprzyja zbliżeniu handlowemu obu krajów  - podkreślił, cytowany w komunikacie, szef Stowarzyszenia Seung-Kwan Shin.

PAIH wzmacnia również relacje z Stowarzyszeniem Importerów Koreańskich, KOIMA, do którego należy 8 tys. koreańskich importerów, generujących aż 80 proc. rocznej wartości importu do tego kraju - napisano.

Według Fedko to czyni KOIMA „jednym z najważniejszych partnerów dla firm z Polski”.

PAP, MS

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych