Informacje

Sklep spożywczy / autor: Fratria
Sklep spożywczy / autor: Fratria

Małe sklepy mocno zwiększyły sprzedaż

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano · 26 kwietnia 2019, 13:23

  • 0
  • Tagi: biznes handel sklepy sprzedaż wolne niedziele
  • Powiększ tekst

Wartość sprzedaży sklepów małoformatowych w marcu br. wzrosła o 4 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym - o 16 proc., wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku.

Jak wynika z danych CMR i PIH, w marcu 2019 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o prawie 17 proc. wyższa niż w lutym, co przełożyło się na wzrost obrotów w tym kanale o nieco ponad 16 proc.. W porównaniu marcem 2018 r. zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży wzrosły o około 4 proc. - czytamy w komunikacie.

Powodem tak wysokich wzrostów są m.in. większa liczba dni, ale także lepsza pogoda.

Wysokie wzrosty w ujęciu miesięcznym w marcu wynikają zwykle nie tylko z większej niż w lutym liczby dni, ale też wyższych temperatur i związanego z nimi startu sezonu na piwo i lody. To właśnie w marcu w sklepach małoformatowych półka z piwem zaczyna się poszerzać (przybywa na niej głównie piw smakowych i radlerów, pojawiają się też nowości z oferty browarów), a zamrażarki powoli zapełniają się lodami impulsowymi. W marcu 2019 r. klienci sklepów małoformatowych mogli wybierać średnio spośród 78 wariantów piw, choć jeszcze w styczniu ich wybór ograniczał się średnio do 71 wariantów. Oferta lodów impulsowych poszerzyła się z 11 wariantów w styczniu do 20 w marcu (można się spodziewać, że w szczycie sezonu będzie to około 40 wariantów). Kilka ciepłych dni (szczególnie w weekendy) przełożyło się na wyższą - nie tylko w porównaniu lutym br., ale również z zeszłorocznym marcem - sprzedaż piwa, napojów, a także lodów - podano również. Czytaj też Duże sieci nie zyskują na zakazie handlu

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych w ujęciu rocznym wyniosła +9 proc.

Liczba paragonów, na których pojawiały się lody, była dwukrotnie wyższa w marcu 2019 r. niż przed rokiem, a liczba transakcji zakupu wody czystej wzrosła o 18 proc.. Klienci sklepów małoformatowych w marcu 2019 r. znacznie częściej niż przed rokiem kupowali także piwo i napoje gazowane (wzrost liczby paragonów o 9 proc.), wódki smakowe (liczba transakcji zwiększyła się o 13 proc., a wydatki na tę kategorię wzrosły w ujęciu rocznym o 11 proc.), papierosy, a także różnego rodzaju słone przekąski. Z uwagi na ruchomą datę świąt wielkanocnych (w zeszłym roku przedświąteczne zakupy miały miejsce w marcu) spadki w ujęciu rocznym odnotowały natomiast m.in. przyprawy i dodatki kulinarne (łączna wartość ich sprzedaży była o 20 proc. niższa niż przed rokiem) i tłuszcze (spadek wartości sprzedaży o 11 proc.), wskazano także.

W kanale supermarketów 301-2500 m2 ruchoma data świąt była znacznie bardziej odczuwalna - tam w marcu 2019 r. łączne obroty były o 11 proc. niższe niż przed rokiem (choć w porównaniu z lutym br. zwiększyły się o 14,6 proc.) - czytamy dalej.

Jak pokazują dane CMR i PIH, w marcu 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 14,81 zł, czyli prawie tyle samo co przed rokiem i przed miesiącem.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Polska Izba Handlu (PIH) jest branżową izbą gospodarczą handlu detalicznego. Zrzesza ok. 30 000 sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych oraz firmy z otoczenia FMCG, a także firmy usługowe.

Centrum Monitorowania Rynku Sp. z o.o. jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w badaniach danych transakcyjnych, które pobiera online z reprezentatywnej, ogólnopolskiej próby sklepów spożywczych. Badane są trendy sprzedaży całości asortymentu sklepów, zarówno produktów paczkowanych, jak i zmiennowagowych.

ISBnews, MS

Komentarze