Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Średni wiek sprowadzanego auta wynosi 13 lat

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 4 października 2023, 14:46

  • Powiększ tekst

Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony sprowadzonych do Polski we wrześniu br. wyniosła 69 998 sztuk. To o 4,9 proc. więcej niż rok temu, podał IBRM Samar. Wrześniowy wzrost jest trzecim z rzędu, co może wskazywać na coraz wyższą dostępność samochodów za granicą - ocenia Instytut.

Łącznie po trzech kwartałach bieżącego roku import wyniósł 594 923 sztuk, o zaledwie 192 szt. mniej w porównaniu do ubiegłego roku (-0,03 proc.). Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 544 683 sztuk - stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazują minimalny wzrost o 0,2 proc. (różnica 1 351 szt.). Tegoroczny import samochodów użytkowych - 50 240 sztuk - jest o 3 proc. mniejszy niż przed rokiem” - czytamy w komunikacie.

Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,12), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,94 roku).

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych na pozycji lidera umacnia się Audi A4, a o drugie miejsce walczą Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica 10 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master” - czytamy dalej.

Ranking TOP20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane są samochody do Polski jest następujący:

  1. Niemcy - 312 736 szt. (-2,8 proc.)

  2. Francja - 70 143 szt. (-7,5 proc.)

  3. Belgia - 41 710 szt. (8,7 proc.)

  4. Stany Zjednoczone - 32 878 szt. (13,6 proc.)

  5. Holandia - 32 089 szt. (6,5 proc.)

  6. Szwecja - 18 270 szt. (33,4 proc.)

  7. Włochy - 16 307 szt. (-4,2 proc.)

  8. Dania - 14 656 szt. (9,8 proc.)

  9. Austria - 14 647 szt. (-6,5 proc.)

  10. Szwajcaria - 14 085 szt. (-4,0 proc.)

  11. Norwegia - 4 676 szt. (36,2 proc.)

  12. Kanada - 3 750 szt. (-3,8 proc.)

  13. Czechy - 3 160 szt. (20,9 proc.)

  14. Wielka Brytania - 2 832 szt. (-10,8 proc.)

  15. Finlandia - 2 401 szt. (22,4 proc.)

  16. Luksemburg - 2 140 szt. (-2,4 proc.)

  17. Hiszpania - 1 638 szt. (-10,4 proc.)

  18. Litwa - 1 200 szt. (57,1 proc.)

  19. Japonia - 1 085 szt. (2,8 proc.)

  20. Słowacja - 749 szt. (20,2 proc.)

Samar zwraca uwagę na duży spadek importu z Niemiec, które jednak pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,6 proc.). Wzrostami w czołówce tabeli wyróżniają się natomiast kraje skandynawskie, które są w czołówce krajów z największym udziałem nowych BEV: Norwegia (+36,2 proc.), Szwecja (+33,4 proc.), czy Finlandia (+22,4 proc.).

Czytaj także: Pekao: Na koniec 2023 r. inflacja CPI spadnie poniżej 7 proc.

ISBnews/rb

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych