Średni wiek sprowadzanego auta wynosi 13 lat
Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony sprowadzonych do Polski we wrześniu br. wyniosła 69 998 sztuk. To o 4,9 proc. więcej niż rok temu, podał IBRM Samar. Wrześniowy wzrost jest trzecim z rzędu, co może wskazywać na coraz wyższą dostępność samochodów za granicą - ocenia Instytut.
„Łącznie po trzech kwartałach bieżącego roku import wyniósł 594 923 sztuk, o zaledwie 192 szt. mniej w porównaniu do ubiegłego roku (-0,03 proc.). Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 544 683 sztuk - stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazują minimalny wzrost o 0,2 proc. (różnica 1 351 szt.). Tegoroczny import samochodów użytkowych - 50 240 sztuk - jest o 3 proc. mniejszy niż przed rokiem” - czytamy w komunikacie.
Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,12), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,94 roku).
„W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych na pozycji lidera umacnia się Audi A4, a o drugie miejsce walczą Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica 10 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master” - czytamy dalej.
Ranking TOP20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane są samochody do Polski jest następujący:
-
Niemcy - 312 736 szt. (-2,8 proc.)
-
Francja - 70 143 szt. (-7,5 proc.)
-
Belgia - 41 710 szt. (8,7 proc.)
-
Stany Zjednoczone - 32 878 szt. (13,6 proc.)
-
Holandia - 32 089 szt. (6,5 proc.)
-
Szwecja - 18 270 szt. (33,4 proc.)
-
Włochy - 16 307 szt. (-4,2 proc.)
-
Dania - 14 656 szt. (9,8 proc.)
-
Austria - 14 647 szt. (-6,5 proc.)
-
Szwajcaria - 14 085 szt. (-4,0 proc.)
-
Norwegia - 4 676 szt. (36,2 proc.)
-
Kanada - 3 750 szt. (-3,8 proc.)
-
Czechy - 3 160 szt. (20,9 proc.)
-
Wielka Brytania - 2 832 szt. (-10,8 proc.)
-
Finlandia - 2 401 szt. (22,4 proc.)
-
Luksemburg - 2 140 szt. (-2,4 proc.)
-
Hiszpania - 1 638 szt. (-10,4 proc.)
-
Litwa - 1 200 szt. (57,1 proc.)
-
Japonia - 1 085 szt. (2,8 proc.)
-
Słowacja - 749 szt. (20,2 proc.)
Samar zwraca uwagę na duży spadek importu z Niemiec, które jednak pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,6 proc.). Wzrostami w czołówce tabeli wyróżniają się natomiast kraje skandynawskie, które są w czołówce krajów z największym udziałem nowych BEV: Norwegia (+36,2 proc.), Szwecja (+33,4 proc.), czy Finlandia (+22,4 proc.).
Czytaj także: Pekao: Na koniec 2023 r. inflacja CPI spadnie poniżej 7 proc.
ISBnews/rb