Informacje

Konsumpcję mięsa stara się ograniczyć 39 proc. Polaków, jednak najczęściej są to osoby starsze. / autor: Joe Szilagyi-Flickr: Andi and her alligator, CC BY-SA 2.0
Konsumpcję mięsa stara się ograniczyć 39 proc. Polaków, jednak najczęściej są to osoby starsze. / autor: Joe Szilagyi-Flickr: Andi and her alligator, CC BY-SA 2.0

Polak to wciąż mięsożerca, ale coraz bardziej ostrożny

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 14 marca 2025, 08:07

  • Powiększ tekst

Mięso odgrywa kluczową rolę w diecie Polaków. Najpopularniejsze są wieprzowina i drób. Według najnowszych badań, jedynie 4 proc. naszych rodaków nie spożywa mięsa, a ponad połowa traktuje je jako podstawowy element swojej diety. W badaniach przeprowadzonych przez Związek „Polskie Mięso” 57 proc. respondentów zadeklarowało, że białko zwierzęce jest stałym elementem ich diety.

83 proc. Polaków kupuje mięso przynajmniej raz w tygodniu, przy czym szczególną popularnością cieszy się drób, będąc preferowanym wyborem dla 91 proc. społeczeństwa. Wieprzowina zajmuje drugie miejsce z 78 proc. wskazań, natomiast najdroższa wołowina jest mniej popularna – sięga po nią zaledwie 53 proc. Polaków, jednak robi to z reguły okazjonalnie. Mężczyźni są bardziej otwarci niż kobiety na różne rodzaje białka zwierzęcego, w tym na cielęcinę czy dziczyznę.

Umowa z krajami Mercosur wzmoże czujność konsumentów

Konsumenci często nie sprawdzają pochodzenia mięsa, co wynika m.in. z braku wiedzy o certyfikatach jakości. Wartością dodaną dla producentów i organizacji branżowych może być edukacja w tym zakresie. Sytuację może zmienić podpisanie kontrowersyjnej umowy UE z krajami Mercosur, które otworzy unijny rynek na mięso z Ameryki Południowej wyprodukowane bez kontroli zawartości pestycydów i zwolnione z obowiązku przestrzegania europejskich norm. Wówczas pochodzenie i skład wyrobów mięsnych będą mieć nieporównanie większe znaczenie niż dziś.

Ponad 70 proc. Polaków: mięso pozytywnie wpływa na zdrowie

Co ciekawe, 72 proc. badanych uważa, że mięso ma pozytywny wpływ na zdrowie, a 43 proc. nie uznaje roślinnych zamienników mięsa za równoważne. Wśród konsumentów panuje przekonanie, że nazewnictwo roślinnych produktów mięsopodobnych jest mylące, co sugeruje potrzebę klarowności w etykietowaniu na sklepowych półkach. Wnioski te podkreślają znaczenie mięsa w polskiej kulturze kulinarnej, a także wskazują na rosnącą potrzebę edukacji w zakresie jakości i wpływu na zdrowie dostępnych w sprzedaży produktów

Źródło: Polskie Mięso

Oprac. GS

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Jak w Northvolt wyparowało 15 mld dol.

Niech nas dziś nie zmyli deszcz. Idzie wielka susza!

Tatuaże bardziej niebezpieczne, niż się zdaje

»»Skok Von der Leyen na oszczędności Polaków – oglądaj na antenie telewizji wPolsce24

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych