Rośnie liczba zwolenników euro wśród polskich przedsiębiorców
58 proc. szefów i właścicieli polskich firm chciałoby, by Polska przyjęła unijną walutę, grono to powiększyło się pierwszy raz od sześciu lat - wynika z badania International Business Report przeprowadzonego na zlecenie firmy doradczej Grant Thornton.
Jak przypomniano w komunikacie, polskie firmy przez ostatnie lata z roku na rok traciły zaufanie do euro.
Według badania prowadzonego przez Grant Thornton, w 2010 r. aż 85 proc. szefów średnich i dużych przedsiębiorstw popierało przyjęcie przez Polskę unijnej waluty, jednak od tego czasu z roku na rok poparcie biznesu dla akcesji euro topniało i do 2015 r. skurczyło się o połowę - do zaledwie 42 proc. - głosi informacja.
Podkreślono, że "w ostatniej edycji badania, które zostało przeprowadzone w czwartym kwartale 2016 r., poparcie polskiego biznesu dla euro - po raz pierwszy od sześciu lat - wzrosło".
Odsetek firm popierających walutową integrację z eurolandem wzrósł do 58 proc., czyli do najwyższego poziomu od 2012 r. - czytany.
Zdaniem autorów badania rosnąca sympatia polskich firm do euro wynika z poprawy kondycji unijnej waluty i zakończenia "greckiego kryzysu", a tym samym oddalającego się widma rozpadu eurolandu.
Innym istotnym argumentem za przyjęciem euro jest fakt, że rok 2016 był kolejnym rokiem dużych wahań kursów złotego. Cena euro w minionym roku oscylowała w przedziale 4,22-4,52 zł, w tym kurs potrafił w 2,5 miesiąca (16 stycznia - 2 kwietnia) obniżyć się o 25 groszy, by w ciągu kolejnego miesiąca wzrosnąć o 19 gr. Tak duże wahania, przy stabilnych fundamentach gospodarczych, wywołują nerwowość wśród polskich eksporterów i importerów. Biorąc pod uwagę fakt, że około 80 proc. polskiego handlu zagranicznego rozliczana jest w euro, trudno się dziwić, że większość firm w Polsce wolałaby rozliczać się z zagranicznymi kontrahentami w tej samej walucie, eliminując w ten sposób ryzyko walutowe - czytamy w informacji.
Badanie przeprowadzono w ramach projektu badawczego International Business Report, prowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Grant Thornton International. To cykliczne badanie ankietowe prowadzone wśród 10 tys. właścicieli i menedżerów średnich i dużych firm na świecie. Badanie obejmuje 37 krajów, w tym w Polskę (polska grupa to 200 ankietowanych). Ankieta dotycząca stosunku polskich firm do euro była przeprowadzona w IV kwartale 2016 r.
Na podst. PAP