Informacje

Niedzielny zakaz handlu nie uderzył w małe sklepy

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 lutego 2019, 12:00

  • Powiększ tekst

Wartość sprzedaży sklepów małoformatowych w styczniu br. wzrosła o 6,3% r/r, a w ujęciu miesięcznym spadła o 10,9%, wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku (CMR).

Jak wynika z danych PIH i  CMR, w styczniu 2019 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w porównaniu do stycznia 2018 r. wzrosła o 6,3%, chociaż liczba transakcji była o prawie 2% niższa niż przed rokiem. W porównaniu z grudniem 2018 r. obroty obniżyły o 10,9%, natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 2%” - czytamy w komunikacie.

Sprzedaż w styczniu w sklepach małoformatowych notuje najniższe zazwyczaj wyniki zarówno pod względem liczby transakcji i wartości sprzedaży.

W styczniu 2019 r. w sklepach małoformatowych wartość sprzedaży wódek czystych wyniosła o 22 proc. mniej niż w grudniu, wydatki na przyprawy, mąkę czy czekolady spadły w tym czasie o około 30 proc., a wartość sprzedaży majonezu czy whisky była niższa o prawie 50 proc.. Jeszcze większe spadki odnotowały kategorie win musujących, dodatków do ciast oraz figurek czekoladowych - podano także.

W porównaniu ze styczniem 2018 r. zwiększyła się wartość sprzedaży najważniejszych dla sklepów małoformatowych grup produktów, czyli alkoholi i papierosów, ale klienci odwiedzający sklepy tego formatu więcej niż przed rokiem wydawali również m.in. na napoje, produkty mleczne i słodycze. Fala mrozów przyczyniła się do wyższej niż przed rokiem sprzedaży herbat (wydatki na nie wzrosły o około 10% w ujęciu r/r), wódek czystych i smakowych (liczba paragonów z kolorowymi wódkami była o 11 proc. wyższa niż przed rokiem), słodkich, czekoladowych przekąsek (głównie batonów), a także środków na przeziębienie i grypę - czytamy dalej.

Średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 r. w styczniu br. wyniosła 15,16 zł, tj. wzrosła o 8 proc. r/r i spadła o 9% w skali miesiąca.

Według danych CMR, w styczniu 2019 r. wartość sprzedaży w supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) spadła o 22 proc. m/m i o 2,5 proc. r/r.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Polska Izba Handlu (PIH) jest branżową izbą gospodarczą handlu detalicznego. Zrzesza ok. 30 000 sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych oraz firmy z otoczenia FMCG, a także firmy usługowe.

Centrum Monitorowania Rynku Sp. z o.o. jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w badaniach danych transakcyjnych, które pobiera online z reprezentatywnej, ogólnopolskiej próby sklepów spożywczych. Badane są trendy sprzedaży całości asortymentu sklepów, zarówno produktów paczkowanych, jak i zmiennowagowych.

(ISBnews)SzSz

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych