Masz diesla? Lepiej przygotuj odpowiedni... mocznik
AdBlue to popularny, specjalny system redukcji szkodliwej emisji, wymuszony przez politykę ekologiczną - redukcji tlenków azotu - Unii Europejskiej, w nowych i całkiem nowych, dieslowych jednostkach napędowych. W nadchodzących miesiącach zimowych kierowcy mogą mieć z powodu AdBlue sporo problemów
System AdBlue, który montowany jest w każdym samochodzie spełniającym normy emisji spalin Euro 6, to dodatkowy system redukujący szkodliwe tlenki azotu ze spalin. Jednak w przypadku ujemnych temperatur, które potrafią często występować w naszym regionie, wymaga specjalnej troski i wiedzy właścicieli pojazdów, jeśli nie chcą, by nagle samochód odmówił posłuszeństwa. Niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę.
System AdBlue w samochodach osobowych jest jednym z elementów strategii ekologicznej Unii Europejskiej. AdBlue to nic innego jak roztwór mocznika rozpuszczony w wodzie zmineralizowanej.
Podczas procesu AdBlue wykorzystuje produkowany z mocznika na pokładzie samochodu amoniak. Ciecz wtryskiwana jest do strumienia spalin w odmierzonych ilościach. W ten sposób uwalnia się amoniak. Amoniak w katalizatorze reaguje z tlenkami azotu tworząc parę wodną i azot bez tworzenia niepożądanych produktów ubocznych.
Płyn AdBlue należy regularnie uzupełniać. Bez niego komputer zablokuje odpalenie silnika. Zużycie płynu wynosi od 1 do 5 proc. zużycia oleju napędowego.
Jest jednak jedno ale. Przy temperaturze niższej niż -11,5 °C zamarznięty roztwór mocznika spowoduje zatkanie przewodów, pompy i zaworów. Po odpaleniu może on się rozmrozić, ale najpierw auto musi odpalić. Z tym wiele modeli z rynku może mieć problem.
Dlatego polca się korzystanie z 32,5 proc. roztworu AdBlue w miesiącach zimowych. Przy takim stężeniu zarówno mocznik, jak i woda znajdująca się w roztworze, będą zamarzać z taką samą szybkością. W tym stężeniu płyny te (woda i mocznik) powinny zimą zachowywać się właściwie i nie sprawiać dodatkowych problemów (ani się rozcieńczać, ani stężać).
za wrc.net.pl, mw
CZYTAJ TEŻ: Analitycy: zamiast tanieć, paliwa mogą drożeć
CZYTAJ TEŻ: Peugeot najbardziej niezawodny… wg Francuzów
CZYTAJ TEŻ: GAZETA BANKOWA: Diesel wraca do łask