Informacje

Szczecin / autor: pixabay.com
Szczecin / autor: pixabay.com

Pierwsze tankowanie statku LNG w Szczecinie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 5 listopada 2020, 16:20

  • 1
  • Powiększ tekst

W szczecińskim porcie odbyło się w czwartek pierwsze bunkrowanie statku gazem skroplonym. PGNiG Obrót Detaliczny świadczy usługę bunkrowania LNG już w pięciu polskich portach.

Operacja bunkrowania LNG została przeprowadzona na nabrzeżu szczecińskiego portu z wykorzystaniem cystern kriogenicznych – poinformowały służby prasowe PGNiG Obrót Detaliczny.

Paliwo LNG trafiło do zbiorników statku „Scheldt River”, wykonującego prace przy pogłębianiu toru wodnego Świnoujście - Szczecin.

CZYTAJ TEŻ: Będzie 30 tys. zakażeń dziennie? Szef MZ: stabilizacja nastąpi

Razem z Grupą Lotos zrealizowaliśmy już wspólnie kilkadziesiąt operacji bunkrowania, czyli mówiąc potocznie tankowania statków skroplonym gazem ziemnym – powiedział Jarosław Wróbel, pełniący obowiązki prezesa PGNiG.

Paweł Jan Majewski, prezes Grupy Lotos Paweł Jan Majewski mówił, że transformacja energetyczna motywuje do intensyfikacji działań w obszarze paliw alternatywnych.

Jednym z kierunków naszego rozwoju jest LNG – ekologiczne i bezpieczne paliwo. Aby popularyzować ten segmentu rynku, potrzebny jest m.in. rozwój infrastruktury logistycznej i bunkrowej LNG. Grupa LOTOS analizuje różne projekty w tym zakresie. Ostatnio spółka zakończyła studium wykonalności projektu budowy terminala przeładunkowego LNG małej skali w Gdańsku, który jest już na finalnym etapie wewnętrznych decyzji korporacyjnych – przypomniał Paweł Jan Majewski.

Współpraca Grupy LOTOS i PGNiG w obszarze LNG trwa od kilku lat, PGNiG jest też dostawcą gazu ziemnego dla Grupy Lotos, gdzie jest wykorzystywany w procesach rafinacji ropy.

CZYTAJ TEŻ: Podejrzewali to muzycy. UOKiK ukarał Yamahę!

Obserwujemy rosnące zainteresowanie usługą bunkrowania w polskich portach wśród armatorów – podkreślał prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha. Jak dodał, „to zasługa rosnącej świadomości, że LNG jako alternatywne paliwo żeglugowe to jedyne dojrzałe rozwiązanie mogące spełnić obecne, jak i przyszłe normy emisyjne, przy jednoczesnej opłacalności ekonomicznej”.

PGNiG Obrót Detaliczny, spółka z Grupy Kapitałowej PGNiG, świadczy usługę bunkrowania LNG w pięciu portach na terenie Polski: Szczecinie, Świnoujściu, Policach, Gdyni i Gdańsku. Dotychczas zrealizowała bunkrowania dla 12 statków.

CZYTAJ TEŻ: Usługi i rozrywka w centrach handlowych straciły połowę obrotów

Jak podaje PGNiG Obrót Detaliczny, LNG będzie zyskiwać na popularności także ze względu na przyjęcie tzw. dyrektywy siarkowej. Dla Europy Środkowo-Wschodniej oznacza to normy bardziej restrykcyjne niż w innych częściach świata. Dyrektywa siarkowa nakłada na armatorów, których statki pływają m.in. po Bałtyku i Morzu Północnym, obowiązek wykorzystywania paliw o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,1 proc.

PAP/RO

Powiązane tematy

Komentarze