
Ostra odpowiedź Chin. Kontrolują 90 proc. dostaw tego surowca
Chiny zadeklarowały możliwość przyspieszenia zatwierdzania wniosków o eksport metali ziem rzadkich do Unii Europejskiej - poinformowało ministerstwo handlu w sobotę. Ograniczenia eksportu tych surowców z Chin, wprowadzone w kwietniu, spowodowały zakłócenia szczególnie w przemyśle motoryzacyjnym.
Resort handlu w opublikowanym na stronie internetowej oświadczeniu przekazał, że minister Wang Wentao i komisarz UE ds. handlu Marosz Szefczovicz odbyli 3 czerwca w Paryżu „szczerą i dogłębną dyskusję” na temat m.in. kontroli eksportu metali ziem rzadkich.
Czego chcą Chiny? Mają władzę
Wang Wentao podkreślił, że chińska polityka w kwestii tych surowców jest zgodna z „powszechną praktyką międzynarodową”, jednocześnie wyrażając gotowość do utworzenia „zielony kanał w celu przyspieszenia rozpatrywania i zatwierdzania kwalifikujących się wniosków” o eksport.
Deklaracja ta ma być odpowiedzią na obawy zgłaszane przez UE. Jak informują agencje, Szefczovicz poinformował chińskiego odpowiednika o „alarmującej sytuacji” w europejskim przemyśle samochodowym, podkreślając, że metale ziem rzadkich i magnesy trwałe są „absolutnie niezbędne” dla produkcji przemysłowej.
Chiny wprowadziły 4 kwietnia ograniczenia eksportowe na metale ziem rzadkich w ramach szeroko zakrojonej odpowiedzi na cła nałożone przez prezydenta USA Donalda Trumpa, ograniczając ich dostawy na Zachód.
Metale ziem rzadkich
Metale ziem rzadkich to grupa 17 pierwiastków chemicznych, niezbędnych w produkcji nowoczesnych technologii, jak elektronika, magnesy i katalizatory. Są szeroko wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym w produkcji m.in. silników elektrycznych, alternatorów czy czujników.
Pieniądze i narzędzie manipulacji
Mimo swojej nazwy nie są one tak rzadkie w przyrodzie, jednak ich wydobycie i przetwarzanie jest kosztowne i skomplikowane. Chiny dominują na globalnym rynku tych surowców, kontrolując około 90 proc. światowych dostaw i ponad 80 proc. zdolności rafinacyjnych. UE importuje ok. 98 proc. tych surowców z Chin, co czyni ją silnie zależną od Pekinu. Chiny wykorzystują tę dominację, wprowadzając ograniczenia eksportowe jako narzędzie nacisku.
Ostrzeżenie przed nadmierną dominacją
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) ostrzega przed przestojami, wskazując, że tylko jedna czwarta wniosków o licencje eksportowe została dotychczas zatwierdzone. Jak informuje Reuters część fabryki części samochodowych w Europie wstrzymało produkcję. Koncern BMW zgłosiło zakłócenia w sieci dostawców, ale jego fabryki działają normalnie. Mercedes-Benz rozważają wprowadzenie strategii zabezpieczenia dostaw. Suzuki Motor zawiesiło produkcję modelu Swift z powodu niedoboru podzespołów**, stając się pierwszym japońskim producentem dotkniętym tymi restrykcjami.
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
wpolsce24, jb
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Ruszył potężny portowy terminal w Gdańsku
Zwijanie PKP Cargo! Kolejna faza zwolnień
Von der Leyen postawiła na swoim. Wilki na odstrzał!
»»Najnowsze wiadomości o gospodarce – oglądaj na antenie telewizji wPolsce24!
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.