Japońskie pierogi z Polski w całej UE
Częstochowska firma Jawo zawiązała w Polsce spółkę joint venture z japońskim gigantem spożywczym Ajinomoto Frozen Foods. Nowy podmiot otrzymał nazwę Ajinomoto Jawo. Ze względu na rozmiar przedsięwzięcia na założenie spółki musiał wyrazić zgodę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). 10 września br. UOKiK zgodził się na stworzenie spółki przez obie firmy. Częstochowska firma w ramach nowego podmiotu zaopatrywać będzie w japońskie pierogi goyza cały rynek Unii Europejskiej. W kwietniu 2015r. planowane jest uruchomienie nowego zakładu produkcyjnego w Częstochowie. Wartość inwestycji wynosi 8 mln. zł.
Japońska firma Ajinomoto Frozen Foods, która jest częścią ogólnoświatowej korporacji Ajinomoto Group, specjalizującej się w produkcji artykułów spożywczych i farmaceutycznych, z główną siedzibą w Tokio, została założona w 1909 roku i obecnie działa w 26 krajach na całym świecie zatrudniając ponad 27 tysięcy pracowników. Jej produkty znane są w 130 krajach, a sprzedaż netto spółki za zeszły rok kształtowała się na poziomie 11 miliardów dolarów.
Częstochowska spółka Jawo została założona w 1992 roku i specjalizuje się na dużą skalę w ręcznej produkcji produktów mrożonych, m.in. pierogów, knedli, naleśników. W portfolio produktów firma ma ponad 30 pozycji i wciąż pracuje nad nowościami. Wielokrotnie wyróżniana za swoje wyroby. Zatrudnia obecnie 150 pracowników, a jej ubiegłoroczne obroty sięgnęły 33 milionów złotych. Wielkość produkcji to 350 ton mrożonek w skali miesiąca. Od roku jest liderem w udziałach rynkowych w kategorii produktów na bazie mąki i ziemniaków wg badań polskiego rynku spożywczego prowadzonych przez firmę Nielsen.
Obie spółki podpisały umowę o współpracy w maju 2013 roku. Latem tego samego roku Jawo uruchomiło specjalną linię produkcyjną i rozpoczęło produkcję gyozy czyli japońskich pierogów z farszem drobiowo-warzywnym na rynek całej Unii Europejskiej - głównie do Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec, czyli tam, gdzie kuchnia japońska cieszy się dużym powodzeniem. Ponieważ rynek japońskiej żywności szybko się rozwija i za zeszły rok osiągnął dwucyfrowe wzrosty, zapadła decyzja - mimo trwającej współpracy produkcyjnej między firmami - o otwarciu wspólnego przedsiębiorstwa, które będzie produkcyjną furtką na całą UE. Bazując na aktualnym kontrakcie z Jawo, Ajinomoto Frozen Foods nie byłoby w stanie sprostać szybko rosnącemu zapotrzebowaniu. Japońska spółka uruchamiając produkcję w Polsce potwierdza, że traktuje Unię Europejską jako jeden z najważniejszych dla siebie rynków zbytu, zaraz po rynku północnoamerykańskim. Ajinomoto zamierza zwiększyć docelowo zarówno udziały w ryku, jak i sprzedaż produktów w UE do poziomu 36,5 milionów dolarów w 2016 roku, co stanowi ponad dwukrotność sprzedaży osiągniętej w roku 2013, wynoszącej niemal 15,5 miliona dolarów. W ramach wspólnego przedsięwzięcia Jawo skupi się na produkcji japońskich pierogów, Ajinomoto Frozen Foods będzie udzielać wsparcia technologicznego poprzez prowadzenie prac badawczych w centrum badań i rozwoju nad nowymi produktami. Japońska firma ma nadzieję, że wyniki pracy w centrum R&D pozwolą rozwinąć nie tylko etniczny rynek żywności azjatyckiej w sektorze HoReCa, ale także umożliwią szerokie zaistnienie tych produktów na rynku sprzedaży detalicznej. Natomiast sprzedaż produkowanej w Jawo gyozy na rynek całej Unii Europejskiej będzie obsługiwana przez Ajinomoto Foods Europe z siedzibą w Paryżu.
Uruchomienie nowego zakładu w Częstochowie, na początek z linią do produkcji pierogów ma nastąpić w kwietniu 2015 roku. Planowane zatrudnienie to 40 osób. Po podpisaniu umowy rozpocznie się montaż nowej linii produkcyjnej, zakupione zostaną specjalistyczne maszyny, a po nowym roku ruszy rekrutacja pracowników, którzy następnie przejdą odpowiednie szkolenia. W marcu zaplanowane są próby technologiczne, a od kwietnia rozpocznie się właściwa produkcja. Nowa spółka zainwestuje w zakup maszyn i urządzeń ok. 8 milionów zł.
Aneta Rymarska