Informacje

fot. PAP
fot. PAP

Naukowcy z AGH: Biopaliwa niszczą zawory ale jest na to rada

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 1 czerwca 2012, 14:16

  • Powiększ tekst

Paliwa z dodatkiem biokomponentów powodują przyspieszoną korozję zaworów w silnikach – ustalili naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej. Według nich zjawisku temu zapobiega zastosowanie w produkcji zaworów stali o zwiększonej zawartości chromu i śladowych ilościach itru.

Jak poinformował prof. Zbigniew Grzesik z Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH, w projekcie
realizowanym w krakowskiej uczelni badano cztery gatunki stali wykorzystywanych do produkcji zaworów silnikowych w masowo produkowanych samochodach klasy niższej i średniej. Wykonane z nich próbki były poddawane kilkuset tzw. szokom termicznym (umieszczenie w bardzo wysokiej temperaturze, następnie w niskiej).

Badania wykazały jednoznacznie, że dodatek biokomponentów do paliw stosowanych w przemyśle samochodowym wywiera niekorzystny wpływ na odporność najbardziej narażonych na korozję elementów silników samochodowych, czyli silnikowych zaworów wylotowych

- zaznaczył naukowiec z AGH.


Według niego wyniki badań destrukcyjnego działania gazów spalinowych nie pozwoliły na wyróżnienie jednego składnika, który ma szczególnie niekorzystny wpływ na zawory. Oznacza to, że synergicznie
działa szereg składników, a w szczególności para wodna, dwutlenek siarki i chlor.


W trakcie badań okazało się, że decydujący wpływ na odporność zaworów na wysokotemperaturową korozję ma zawartość chromu w stalach, z których wykonane są te elementy. Najlepsze są te z największą zawartością tego metalu wynoszącą około 23 proc. Jak zauważył prof. Grzesik, chromu nie może być zbyt dużo, bo stal staje się wtedy krucha.


Można jednak zwiększy zawartość chromu w powierzchniowej warstwie stali, przy użyciu nowoczesnych technik inżynierii materiałowej, stosując w tym celu proces niskotemperaturowego tlenoazotowania jarzeniowego. Ponadto odporność stali na korozję gazową wydatnie zwiększają śladowe ilości metalu rzadkiego itru, który można wprowadzić do powierzchniowej warstwy stali np. metodą elektrochemiczną

- ocenił naukowiec.

jm/PAP

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych