Informacje

Telefon stacjonarny odchodzi do lamusa

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 30 stycznia 2018, 11:30

  • 0
  • Powiększ tekst

Wśród Polaków w wieku ponad 15 lat 91,1 proc. korzystało z telefonu komórkowego, a 64,5 proc. z  internetu w 2017 r. - wynika z „Badania opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów”, zrealizowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE).

Telefon komórkowy posiada 91,9 proc. badanych, przy czym zdecydowana większość [97,2 proc.] dysponuje jednym aktywnym numerem. Telefon służbowy posiada jedynie około 5 proc. badanych. 4,6 proc. respondentów posiada zarówno telefon prywatny, jak i służbowy, ale zdecydowanie częściej telefon wykorzystują do celów prywatnych (80,7 proc.) - czytamy w prezentacji.

Najbardziej popularnym rodzajem aparatu komórkowego jest smartfon, używany przez blisko siedmiu na dziesięciu ankietowanych (69,8 proc.). Badani miesięcznie przeznaczają średnio 48,7 zł na telefonię komórkową. Najczęściej wybieraną ofertą jest abonament, z którego korzysta 58,6 proc. respondentów, podano także.

71,1 proc. użytkowników decyduje się korzystać z internetu w telefonie w ramach abonamentu lub doładowania. Telefon służy głównie do przeglądania stron internetowych (75,5 proc.), odbierania/wysyłania wiadomości mailowych (63,4 proc.) i korzystania z portali społecznościowych (61,9 proc.). 30,0 proc. respondentów ma zainstalowaną w telefonie aplikację bankową, z których mniej więcej jedna czwarta [26,1 proc.] płaci zbliżeniowo telefonem - czytamy także w raporcie.

Korzystanie z telefonu stacjonarnego zadeklarowało w 2017 r. 10,7 proc. badanych. Ponadto 3,3 proc. Polaków nie korzysta z żadnych usług telefonicznych ani internetowych.

Dość powszechne jest także korzystanie z internetu (64,5 proc.), przy czym podobny odsetek korzysta z internetu stacjonarnego [68 proc.], co z mobilnego [64 proc.] - podał UKE.

70,2 proc. badanych deklaruje, że posiada dostęp do internetu stacjonarnego, 25,5 proc. do mobilnego, a 49,8 proc. mobilnego w telefonie.

Przeciętne miesięczne wydatki respondentów na internet stacjonarny wynoszą 52,7 zł. Maksymalna prędkość posiadanego internetu stacjonarnego wynosi średnio 83,2 Mb/s. […] Internet mobilny Polacy posiadają przede wszystkim w telefonie komórkowym. […] Średnia miesięczna wysokość opłat respondentów za internet mobilny wynosi 43,3 zł, zaś jedna trzecia deklaruje, iż nie posiada limitu transferu danych. Maksymalna prędkość posiadanego internetu mobilnego wynosi średnio 74,5 Mb/s - czytamy także.

Zgodnie z badaniem 68,5 proc. badanych spotkało się z technologią LTE. 73,1 proc. spośród osób posiadających dostęp do internetu mobilnego korzysta z technologii LTE, wskazano również.

Wśród tych, którzy nie korzystają z internetu 45,9 proc. jako przyczynę podało brak takiej potrzeby. 36,2 proc. badanych wskazuje także brak umiejętności korzystania z internetu.

Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15+, N=1600. Termin badania to listopad-grudzień 2017 r.

Na podst. ISBnews

Powiązane tematy

Komentarze