Informacje

autor: wikipedia
autor: wikipedia

Ta ostatnia niedziela dla Helmutów

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 10 listopada 2019
  • 11:00
  • 0
  • Tagi: biznes helmut poznań
  • Powiększ tekst

Sprowadzane z Niemiec tramwaje GT8, zwane przez mieszkańców Poznania „Helmutami”, woziły pasażerów przez ponad 22 lata. W niedzielę, zanim „Helmuty” znikną z poznańskich ulic, mieszkańcy będą mogli wybrać się nimi na pożegnalną wycieczkę.

Pierwsze tramwaje z Dsseldorfu poznańskie MPK zakupiło w 1996 roku, a w ruchu pasażerskim zadebiutowały 30 stycznia 1997 roku otwierając trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.

Pomimo, że były to tramwaje używane, w tamtych latach uznawano je za jedne z bardziej zaawansowanych technicznie wagonów tramwajowych w Poznaniu i jednocześnie najmniej awaryjnych - podkreślił prezes Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych Krzysztof Dostatni.

Jak dodał, posiadały one wiele udogodnień dla pasażerów, m. in. fotokomórki w drzwiach, mechanizm rewersowania drzwi zapobiegający przytrzaśnięciu pasażera, a także wydajne ogrzewanie wnętrza pasażerskiego.

Agnieszka Smogulecka z poznańskiego MPK wskazała, że przez 22 lata eksploatacji, łącznie w Poznaniu było 56 tramwajów z Dsseldorfu i 31 tramwajów z Frankfurtu nad Menem - w tym dwukierunkowe.

Z biegiem czasu, w miarę potrzeb i możliwości finansowych, z uwagi na swój wiek „Helmuty” były zastępowane przez bardziej nowoczesny tabor. W związku z zakupem Moderusów Gamma są wycofywane” - podkreśliła Smogulecka.

Dodała, że w ruchu liniowym pozostanie jeszcze 5 wagonów dwukierunkowych. Dwa wagony z Dsseldorfu (GT6 i GT8) zostaną zachowane jako zabytkowe i będzie można spotkać np. na linii turystycznej, czy podczas imprez okolicznościowych organizowanych przez MPK i KMPS.

W niedzielę przed południem na terenie Zajezdni Madalińskiego odbędzie się wystawa wagonów. Zaprezentowane zostaną zachowane jako historyczne: GT6 - 2513 z Dsseldorfu, GT8 - 702 z Dsseldorfu, GT8ZR - 907 z Frankfurtu nad Menem - które są i pozostaną w oryginalnych barwach niemieckich przewoźników, oraz ostatnie, będące jeszcze w eksploatacji, wagony liniowe GT8 z Dsseldorfu: 697, 699, 703, 707, 708, 711 i 712.

W południe rozpocznie się pożegnalny przejazd wybranymi wagonami GT8 po mieście. Udział w wydarzeniu będzie bezpłatny. Podczas przejazdu umundurowani członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych przeprowadzą kwestę „Ratujmy Stare Bimby” - dochód z kwesty przeznaczony zostanie na remonty wagonów historycznych.

ak, PAP

Komentarze