Kołodko: Większość społeczeństwa nadal preferuje poprawę materialnych warunków życia bez oglądania się na społeczne i środowiskowe koszty
Polacy nie są jeszcze gotowi na przyjęcie produktów wytworzonych w sposób zrównoważony. A CSR to nic innego jak chwyt marketingowy - pisze na swoim blogu prof. Grzegorz Kołodko.
Ekonomista na swoim blogu udzielił odpowiedzi na pytania zadane mu przez organizatorów Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Na pytanie, czy Polacy gotowi są na przyjęcie produktów (często droższych) wytworzonych w sposób zrównoważony profesor odpowiedział, że wciąż jeszcze nie w wystarczającym stopniu i wyjaśnił dlaczego:
To bowiem wymaga nie tylko wysokiego stopnia świadomości i dojrzałości społecznej, przejawiającej się m. in. troską o losy następnych pokoleń, lecz także dostatecznie wysokiego poziomu rozwoju. Zważywszy na marne tempo wzrostu gospodarczego podczas minionych kilku lat, większość społeczeństwa nadal preferuje poprawę materialnych warunków życia bez oglądania się na społeczne i środowiskowe koszty tej poprawy i nie troszczy się odpowiednio o zrównoważony rozwój.
Grzegorz Kołodko podziela pogląd, że tzw. CSR czyli społeczna odpowiedzialność biznesu jest słusznie postrzegana przez wielu konsumentów jako „chwyt marketingowy”.
Rozmaite formy przejawiania tzw. CSR to właśnie nic innego jak „chwyt marketingowy”. Etyka biznesu jest niezwykle ważna, jednakże samo wołanie o moralność na tym polu absolutnie nie wystarcza, podobnie jak parę tysięcy lat nawoływania do przestrzegania dekalogu bynajmniej nie wyzwoliło ludzi z grzeszenia. Konieczna jest aktywna polityka państwa, zwłaszcza tworzenie stosownych instytucji (w znaczeniu behawioralnym, a więc zasad i reguł rynkowej gry ekonomicznej). Bez tego „społeczna odpowiedzialność biznesu” pozostawać będzie blichtrem, a nie dominującym zachowaniem goniących za zyskiem firm, właścicieli, inwestorów, menadżerów.
Profesor ma też pomysł, jaki urząd w Polsce winien być najważniejszym podmiotem regulującym stosunki gospodarcze w kraju.
Dlatego też nie od dziś twierdzę, że najpotężniejszą organizacją regulującą stosunki gospodarcze w Polsce powinien być UOKiK, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Źródło: wedrujacyswiat.pl/blog/kolodko
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
Uwaga!
Tylko u nas, wSklepiku.pl, możesz nabyć bardzo atrakcyjne gadżety portalu!