Informacje

Znane produkty m.in. Uncle Bens wkrótce mogą zmienć nazwy  / autor: Uncle Bens.pl
Znane produkty m.in. Uncle Bens wkrótce mogą zmienć nazwy / autor: Uncle Bens.pl

Pepsico i Mars zmienią marki przez „stereotyp rasowy”

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 17 czerwca 2020, 19:47

    Aktualizacja: 17 czerwca 2020, 20:03

  • 3
  • Powiększ tekst

PepsiCo Inc zmieni nazwę i wizerunek marki mieszanki naleśników i syropu cioci Jemimy (Aunt Jemima pancake mix and syrup), ogłosił koncern w środę. Nazwa była krytykowana za rasistowską historię. Podobne zmiany zapowiedział koncern Mars, właściciel marki ryżu Uncle Ben’s.

Logo ponad 130-letniej marki przedstawia Afroamerykankę nazwaną na cześć postaci z XIX-wiecznych pokazów minstrel.’ Pokazy te to amerykańska forma rozrywki opracowana na początku XIX wieku, składająca się z m.in. występów muzycznych, w których przedstawiani byli ludzie głównie afrykańskiego pochodzenia.

Obraźliwa karykatura ma być zakorzeniona w stereotypie przyjaznej czarnej kobiety pracującej jako służąca lub niania dla białej rodziny.

Z kolei Mars Inc zapowiedział, że ocenia możliwe zmiany dotyczące ryżu marki wuja Bena (Uncle Ben’s), w której występuje siwowłosy Afroamerykanin nazwany na cześć rolnika z Teksasu.

Marki zostały skrytykowane w mediach społecznościowych w ostatnich dniach, w kontekście powszechnych protestów przeciwko rasizmowi w Stanach Zjednoczonych, po śmierci George’a Floyda.

Jak pisze Reuters, film TikTok zatytułowany „Jak zrobić śniadanie nierasistowskie” autorstwa użytkownika @singkirbysing, w którym kobieta wylewa mieszankę naleśników do zlewu, zyskał ponad 109 000 wyświetleń na Instagramie od wtorku, kiedy został opublikowany.

Zdajemy sobie sprawę, że pochodzenie cioci Jemimy opiera się na rasowym stereotypie - powiedziała w oświadczeniu Kristin Kroepfl, wiceprezes i dyrektor ds. Marketingu w Quaker Foods należącej do PepsiCo Ameryce Północnej.

Pracując nad postępem w kierunku równości rasowej poprzez szereg inicjatyw, musimy również uważnie przyjrzeć się naszej ofercie marek i upewnić się, że odzwierciedlają one nasze wartości i spełniają oczekiwania naszych klientów - mówiła

Mars powiedział, że „ma obowiązek zająć stanowisko w walce z uprzedzeniami rasowymi i niesprawiedliwością” oraz że „jednym ze sposobów na to jest ewolucja marki wuja Bena, w tym jej wizualnej tożsamości”.

Nie wiemy jeszcze, jakie będą dokładne zmiany ani terminy, ale oceniamy wszystkie możliwości - powiedziała rzeczniczka w e-mailu.

Quaker nie ogłosiła nowej nazwy ani logo syropu naleśnikowego, ale powiedział, że paczki bez wizerunku cioci Jemimy zaczną pojawiać się w czwartym kwartale 2020 roku.

Reuters.com/gr

Powiązane tematy

Komentarze