Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: Materiały prasowe
Zdjęcie ilustracyjne / autor: Materiały prasowe

Kupiliśmy więcej nowych aut. Przybywa „elektryków”

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 4 listopada 2021, 15:00

  • Powiększ tekst

W ciągu trzech kwartałów 2021 r. zarejestrowano w Polsce 347,3 tys. nowych aut osobowych, tj. blisko 18 proc. więcej rdr - wynika z raportu firmy doradczej KPMG. W tym czasie sprzedano 114,1 tys. pojazdów z napędem alternatywnym, co oznacza wzrost o 131,1 proc. rdr.

KPMG wskazała, że klienci instytucjonalni, do końca września br. zarejestrowali 258,4 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 23,1 proc. w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku. Nabywcy indywidualni w omawianym czasie zarejestrowali 88,8 tys. samochodów, tj. o 4,3 proc,. więcej niż w ciągu trzech kwartałów 2020 roku.

Według prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakuba Farysia, mimo że wyniki rejestracji za trzy kwartały br. wciąż są jeszcze bardzo dobre, niestety ogólna sytuacja branży motoryzacyjnej w ostatnich miesiącach 2021 roku pozostaje zła. „Przyczyną są braki w dostawach półprzewodników do produkcji motoryzacyjnej, co pokazują dane ukazujące spadki w produkcji pojazdów. Niestety sytuacja się pogarsza i należy się spodziewać, że dalsze spadki zarówno w produkcji, jak i rejestracjach będą bardzo znaczne w każdej kategorii pojazdów” - wskazał.

Jak zaznaczył, trudno teraz ocenić, kiedy kryzys się skończy, ale wszystko wskazuje na to, że może on potrwać nawet do końca 2022 roku.

Producenci samochodów osobowych marek popularnych sprzedali w Polsce w analizowanym okresie 278 tys. pojazdów, co oznacza wzrost sprzedaży o 15 proc. Wyższy wzrost odnotowano z kolei w segmencie aut osobowych marek premium+, w którym odnotowano 69,3 tys. zarejestrowanych pojazdów. Po trzech kwartałach 2021 roku wzrost w tej grupie wyniósł 29,9 proc.

Według KPMG, obecny wzrost zapewniła większa liczba rejestracji nowych samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. Od stycznia do września 2021 roku w Polsce sprzedano 114 tys. tego typu pojazdów – o 131,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Trzycyfrowa dynamika utrzymała się zarówno wśród klientów indywidualnych (+137,6 proc.), jak i instytucjonalnych (+129,1 proc.).

Jak zaznaczył lider zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce Mirosław Michna, najsilniejszy wzrost sprzedaży zanotowano w grupie samochodów hybrydowych typu Plug-in.

Do końca września 2021 roku sprzedano blisko 6,8 tys. tego typu aut, o 182,4 proc. więcej niż w ciągu dziewięciu miesięcy 2020 roku. Klienci coraz chętniej decydują się na zakup aut w pełni elektrycznych. W okresie od stycznia do końca września br. Polacy zarejestrowali 4,1 tys. pojazdów tego typu. Jest to wzrost o 88,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku - powiedział Mirosław Michna.

Jego zdaniem wartości te potwierdzają umocnienie się trendu rozwojowego na rynku pojazdów z napędem alternatywnym, w tym elektrycznym.

Z raportu wynika ponadto, że III kwartale 2021 roku liczba pojazdów wyprodukowanych w Polsce spadł niemal o połowę, względem tego samego kwartału 2020 roku. Ogółem w ciągu dziewięciu miesięcy 2021 roku w Polsce zanotowano jeden z najniższych wyników produkcyjnych. Fabryki motoryzacyjne w Polsce wyprodukowały łącznie 300,7 tys. pojazdów – o 7,6 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2020 r. W grupie samochodów użytkowych – dostawczych i ciężarowych wolumen produkcji pozostał niemal niezmieniony – wyprodukowano 120,7 tys. samochodów, czyli o 0,4 proc. mniej rdr.

PAP/RO

CZYTAJ TEŻ: „Największa taka inwestycja w Europie” - Orlen otworzył instalację do produkcji glikolu

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych