Jest drugie konsorcjum, pracujące nad polskim autobusem elektrycznym
Umowę powołującą konsorcjum Polski-E-bus podpisali przedstawiciele 11 przedsiębiorstw i instytucji naukowo-badawczych w piątek w Jasionce k. Rzeszowa. Konsorcjum ma stworzyć projekt nowego polskiego autobusu elektrycznego następnej generacji dla transportu publicznego
Inicjatorem przedsięwzięcia jest Ursus Bus SA.
Podpisanie umowy świadczy o tym, że przedsiębiorcy mogą współpracować ze środowiskiem naukowym w tworzeniu nowoczesnych produktów. To jest niezwykle cenne - powiedział wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak, obecny podczas podpisania umowy.
Dodał, że "w przyszłości taka inicjatywa przyczyni się do powstania nowych miejsc pracy, nowych rozwiązań innowacyjnych".
Dzięki temu firma będzie mogła się dalej rozwijać i zdobywać rynki nie tylko krajowe, ale i zagraniczne - zauważył wiceminister.
Zaznaczył, że jeżeli odpowiednie środki unijne w perspektywie 2014-2020 można przeznaczyć "na rozwój elektromobilności, to po prostu to robimy".
Staramy się stwarzać nowe warunki do rozwoju właściwych sektorów polskiej gospodarki, które mają szanse, potencjał, żeby zafunkcjonować w perspektywie międzynarodowej - mówił.
Hamryszczak przypomniał, że konsorcjum Polski-E-bus jest drugim tego typu przedsięwzięciem na polskim rynku motoryzacyjnym.
W jesieni ubiegłego roku podobne zainicjowała druga licząca się polska firma Solaris - podkreślił.
Konsorcjum Polski-E-bus tworzą firmy zainteresowane stworzeniem autobusu elektrycznego.
Wszystkie trendy światowe wskazują, że jest to obszar, w którym naprawdę trzeba być, jeśli chce się jako grupa motoryzacyjna istnieć nie tylko dwa-trzy lata, ale 10 - 15 lat - powiedział doradca zarządu Ursus Bus SA Bartłomiej Bieńkowski.
Jego zdaniem prototyp autobusu elektrycznego powinien być gotowy za 12-18 miesięcy. Ma być konkurencyjny w kraju i na rynkach międzynarodowych pod względem parametrów technicznych i finansowych. Jego kluczowe komponenty mają być produkowane w Polsce.
Oprócz Ursus Bus SA w skład konsorcjum wchodzą: POL-MOT Holding S.A., Zakład Elektroniki Przemysłowej ENIKA Sp. z o.o., BMZ Poland Sp. z o.o., Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT), Kompozyty Sp. z o.o., SAV Studio Damian Talar, XDISC S.A., INNOVATIVE TRADE AND PRODUCT STRATEGIES Sp. z o.o., Zakład Maszyn Elektrycznych EMIT S.A., AIU + Sp. z o.o.
PAP, MS