Beata Szydło: Żegluga śródlądowa jest ekologiczna
Beata Szydło powiedziała, że branża transportowa jest jedną perspektywicznych dziedzin współpracy pomiędzy krajami Europy Środkowo – Wschodniej i Chin
Jak wyliczyła premier wymiana pomiędzy UE a Chinami to 514 mld euro i cały czas rośnie wymiana z Chinami.
Polskie porty i infrastruktura mogą być stać się konkurencją dla portów zachodnich realizujemy ambitny plan programu rozbudowy sieci kolejowej o wartości 16 mld euro nasze pociągi już przewożą towary pomiędzy chinami, a do Polski przyjeżdża rocznie kilkaset pociągów z Chin.
Nasze spółki kolejowe z powodzeniem przewożą towary między Polską a Chinami. Istnieje regularne ołączenie kolejowe Łódź-Chengdu, a liczba pociągów chińskich rocznie wyjeżdżających na terytorium Polski sięga kilkaset. Współpracujemy z partnerami z Białorusi, Niemiec, Kazachstanu, Chin, Mongolii, Rosji w zakresie przewozów kontenerowych na trasie Chiny-Europa - poinformowała Nasze perspektywy są obiecujące, rząd chce rozwijać gospodarkę morską, zainwestowaliśmy w rozbudowę portu centralnego w Gdańsku
Systematycznie odbudowujemy przemysł morski i portowy zniszczony przez naszych popoprzedników – wspomniała Szydłlo Chcemy przywrócić żeglowność Wisły i Odry inwestując w transport przyjazny dla środowiska stawiamy na polskie porty.
Polskie porty morskie biją rekordy w przeładunku importowanych i eksportowanych towarów. Tylko w Gdańsku w pierwszej połowie 2017 r. przeładowały 18,5 miliona ton towarów. W Szczecinie i Świnoujściu 21,5 miliona ton, a w Gdyni 10,3 miliona ton. Dalsze perspektywy są bardzo obiecujące. W związku ze wzrostem znaczenia gospodarki morskiej polski rząd podjął decyzję o budowie w Gdańsku portu centralnego z głębokowodnymi terminalami umożliwiającymi obsługę największych statków wchodzących na Morze Bałtyckie”- wyjaśniła.
Premier wspomniała również o koncepcie budowy Centralnego Portu Lotniczego i o rosnącej ilości połączeń lotniczych z Azją. Inwestując w żeglugę śródlądową stawiamy na transport niskoemisyjny przyjazny środowisku. Jednym z beneficjentów rozwoju dróg wodnych staną się polskie porty” - oceniła.
SzSz/