Eko-dom jest możliwy - tak twierdzą ekolodzy
Promocja budownictwa energooszczędnego jest celem zainagurowanej dziś w Katowicach kampanii pod hasłem "Ubierz swój dom". Kampania wspiera również projekt NFOŚiGW ws. dopłat do energooszczędnych domów - poinformowała dziś Fundacja Ekologiczna "Arka".
"Arka" zaplanowała liczne happeningi, konkursy, wystawy oraz warsztaty edukacyjne z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. "W trakcie kampanii w różnych miastach kraju będziemy wspólnie z młodzieżą szkolną budować domki promujące stosowanie energooszczędnych rozwiązań, które można zastosować w domu" - powiedział dziś w Katowicach prezes fundacji Wojciech Owczarz.
Dorośli będą mieli okazję skorzystać z programów komputerowych, które pomogą im sprawdzić, czy potrafią oszczędzać np. energię elektryczną. "W naszych domach jest coraz więcej urządzeń elektronicznych, a wirtualny kalkulator pokaże dorosłym m.in., ile prądu pobiera ładowarka telefonu komórkowego, którą często zapominamy odłączyć, mimo iż aparat jest naładowany. Tą kampanią chcemy między innymi uświadomić wszystkim, że musimy nauczyć się oszczędzać, bo w przyszłości domy energooszczędne będą bardziej pożądane na rynku" - dodaje Owczarz.
W ramach kampanii "Ubierz swój dom" zainteresowani mogą skorzystać z interaktywnego poradnika pt. "Energooszczędni". Zawiera on porady jak oszczędzać energię i pieniądze kupując, budując lub remontując dom. Poradnik jest już dostępny na stronie internetowej - http://eko.org.pl/energia/.
Kampania wspiera również projekt dopłat do energooszczędnych domów Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Do 2018 roku Fundusz ma przeznaczyć na dopłaty łącznie 300 mln zł. Środki te mają pozwolić na realizację ok. 12 tys. domów jednorodzinnych i mieszkań w budynkach wielorodzinnych. Dopłaty mają związek z dyrektywę unijną, która zakłada, by od początku 2021 roku wszystkie nowo powstające budynki były obiektami o niemal zerowym zużyciu energii.
Kampanię dofinansowano z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Katowicach. Partnerem strategicznym jest Fundacja EkoRozwoju.
Kolejne happeningi odbędą się m.in. w Warszawie, Białymstoku i Lublinie. Kampania potrwa do września przyszłego roku.
(PAP)
ktp/ je/ jbr/