
TYLKO U NAS
Fundusz Majątkowy RP: Pokolenia 1989+
Nowy Wyraz Patriotyzmu Inwestycyjnego i Gospodarczej Suwerenności pokolenia budującego polską gospodarkę po 1989 roku. Fundusz Majątkowy RP to manifest dla nowej generacji – pokolenia dorastającego, funkcjonującego jako dorośli w realiach po 1989, które nie chce ani prywatyzacyjnego chaosu, ani etatystycznego marazmu. Chce Polski silnej gospodarczo, nowoczesnej i odważnej.
Polska stoi dziś u progu nowego etapu rozwoju. W obliczu globalnych turbulencji i wewnętrznych napięć, coraz wyraźniej wybrzmiewa potrzeba przemyślanej, długoterminowej strategii inwestycyjnej państwa.
Odpowiedzią na ten imperatyw może być Fundusz Majątkowy RP – nowoczesny wehikuł inwestycyjny, który zredefiniuje rolę państwa w gospodarce i wprowadzi nową jakość w zarządzaniu majątkiem narodowym. Nie w charakterze urzędniczym w pejoratywnym sensie, ani reaktywnym – lecz jako podmiot proaktywny, rynkowy i zorientowany na wartość.
Nowy rozdział: państwo jako partner, nie biurokratyczny nadzorca dysponent
Podczas VII Kongresu Prawa i Sprawiedliwości (28 czerwca 2025 r.) prezes Jarosław Kaczyński powtórnie jasno zarysował kierunek: „Polska gospodarka powinna opierać się na własności prywatnej i sile inicjatywy prywatnej”.
W tym duchu Fundusz Majątkowy RP nie ma być scentralizowaną instytucją, ani reaktywnym podmiotem rozdającym środki, lecz rynkowym partnerem – inteligentnym, długoterminowym inwestorem, współpracującym z klasą średnią, sektorem prywatnym i samorządami. Byłby amortyzatorem ryzyk – zwłaszcza regulacyjnych – oraz realnym graczem kapitałowym, który wzmacnia słabsze podmioty bez wypierania rynku.
Do przemyślenia pozostaje również wzmocnienie odpowiedzialności przedstawicieli resortów zasiadających w gremiach nadzorczych funduszu. Ich zaangażowanie powinno być powiązane z konkretnymi KPI – tak, by uruchomić uśpione dziś pokłady sprawczości i zdolność do działania wykraczającego poza sztywne ramy rocznego budżetowania czy absolutoria.
Diagnoza: kapitał mamy – brakuje strategii
Polska posiada znaczące aktywa publiczne – od udziałów w spółkach giełdowych po zasoby infrastrukturalne i regulacyjne. Problemem nie jest ich brak, lecz przestrzeń do lepszej koordynacji i długofalowej strategii zarządzania. Nie istnieje dziś instytucja, która kompleksowo:
• restrukturyzuje i konsoliduje rozproszone aktywa państwowe,
• podejmuje decyzje inwestycyjne w kluczowych sektorach (OZE, atom, przemysł zaawansowany, cyfryzacja),
• pełni funkcję państwowego funduszu majątkowego z ambicją transformacyjną.
Propozycja: Fundusz Majątkowy RP – wehikuł pokolenia dorastającego w rzeczywistości po 1989
Do rozważenia jest utworzenie funduszu o charakterze rynkowym, ale z misją publiczną. Fundusz Majątkowy RP nie byłby powieleniem tego czym jest PFR – stanowiłby strukturę właścicielską nowej generacji.
Fundusz Majątkowy RP nie byłby operatorem programów pomocowych ani dystrybutorem środków. Jego istotą nie jest finansowanie projektów z budżetu, lecz aktywne zarządzanie majątkiem – restrukturyzacja, konsolidacja, inwestowanie w imieniu państwa z intencją tworzenia wartości. To różnica między instytucją wspierającą a podmiotem współdecydującym o kierunku rozwoju kluczowych sektorów gospodarki. Fundusz ma być właścicielem, nie urzędnikiem – i podejmować decyzje jak inwestor, a nie jak grantodawca.
Źródła jego finansowania obejmowałyby:
• dywidendy z udziałów Skarbu Państwa (Orlen, KGHM, PZU),
• wpływy koncesyjne (offshore, 5G),
• środki z instrumentów UE
• zyski z optymalizacji portfela Skarbu Państwa.
Trzy główne funkcje funduszu:
1. Restrukturyzacja i porządkowanie majątku SP
Fundusz mógłby przejmować aktywa wymagające sanacji – konsolidować je, restrukturyzować lub likwidować w oparciu o analizę wartości. Celem byłoby porządkowanie bez politycznych napięć.
2.Nowy model nadzoru właścicielskiego
Wybrane spółki funkcjonowałyby w oparciu o kontrakty z mierzalnymi KPI (EBITDA, ROI, Capex). To depolityzacja operacyjna, w której firmy zarządzane są jak prywatne przedsiębiorstwa – z odpowiedzialnością za wynik.
3.Współinwestowanie z sektorem prywatnym
Fundusz stałby się partnerem kapitałowym dla sektora prywatnego – zwłaszcza w projektach o podwyższonym ryzyku regulacyjnym (przemysł 4.0, SMR, strategiczna logistyka, cyberbezpieczeństwo). To tarcza inwestycyjna klasy średniej ale nie zapewniająca środków na płynność bieżącą a współpracująca przy inwestycji w przyszłość
Nowoczesne zaplecze cyfrowe – Dashboard dostępnych środków wsparcia
Integralną częścią Funduszu powinien być Dashboard Kompendialny – scalony system cyfrowy informujący o wszystkich dostępnych instrumentach finansowych i pomocowych dla biznesu.
Kompendium wiedzy obejmowałoby m.in.:
• programy dotacyjne NFOŚiGW, ARP, PAIH, BGK,
• środki europejskie
• białe księgi preferencji sektorowych, zintegrowane z bazą danych resortów i agencji.
Tym samym Fundusz stawałby się punktową bazą wiedzy w zakresie wsparcia przedsiębiorcy, inwestora – co zwiększyłoby wartość operacyjną i zdolność do koordynowania całej architektury państwowego wsparcia.
Ramy techniczne działania
• Formuła prawna: SPV (special purpose vehicle), z rynkową kulturą zarządzania,
• Nadzór: np. Komisja Sejmowa ds. Aktywów Państwowych (nawet pośredni),
• Raportowanie: publiczne, transparentne (KPI,, reinwestycje, struktura portfela),
• Zasady: rynkowy zwrot, ograniczony horyzont polityczny, misja transformacyjna.
Efekt strategiczny
• Rebranding aktywów państwa – z politycznego balastu w aktywo rozwojowe,
• Wzmocnienie klasy średniej i MŚP – państwo jako partner, nie podmiot zakłócający,
• Spójna, nowoczesna polityka suwerenności gospodarczej z horyzontem na dekady.
Globalne benchmarki, lokalna tożsamość
Elementami pokazującymi że to możliwe są: Temasek (Singapur), KIC (Korea), GPFG (Norwegia). Ale polski Fundusz Majątkowy nie byłby rezerwowym wehikułem pasywnego oszczędzania, lecz operacyjnym narzędziem rozwojowym – aktywnym, elastycznym, nastawionym na inwestycyjny wpływ.
Fundusz Majątkowy RP to manifest dla nowej generacji – pokolenia dorastającego, funkcjonującego jako dorośli w realiach po 1989, które nie chce ani prywatyzacyjnego chaosu, ani etatystycznego marazmu. Chce Polski silnej gospodarczo, nowoczesnej i odważnej.
Mateusz Socha, prawnik
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.