Biznes jest kobietą
Dzień kobiet co prawda przypada 8 marca, jednak w biznesie, wydaje się, trwa on cały rok. Panie wprowadzają do biznesu nie tylko swój naturalny urok, ale i nowe pomysły, i dynamizm, których czasami brakuje mężczyznom.
Według badań Grant Thornton przeprowadzonych pod koniec ubiegłego roku, w Polsce kobiety są szanowane w biznesie i stanowią jego silną część - 37 proc. osób na kierowniczych stanowiskach w naszym kraju to kobiety. Lepiej od nas jest tylko w Rosji i Gruzji. Najmniej kobiet na kierowniczych stanowiskach jest w Japonii (8 proc.), ale nawet w Niemczech (14 proc.) i Holandii (18 proc.) wskaźniki są na niższym poziomie.
W Polsce problem pojawia się jednak, gdy chodzi o najwyższe stanowiska. Tutaj kobiety stanowią jedynie 5 proc. (na poziomie senior management). Najczęściej kobiety szefują w działach kontrolingu (53 proc.) czy HR (47 proc.), rzadziej w finansach (24 proc.).
Zdaniem Joanny Świerkuli z Pracowni Synergii często można zauważyć "kobiecą rękę" prowadzeniu danej firmy:
Gdy odwiedzam Klientów w siedzibach, to często od razu po wejściu do budynku zgaduję, czy właścicielem jest kobieta, czy mężczyzna. Widać to nie tylko po wyglądzie biura, pewnym uporządkowaniu, ale także po systemie organizacji firmy, czy sposobie komunikacji. Kobiety zwracają uwagę na zupełnie inne sprawy, potrafią wyłapać szczegóły, czy gesty, które pomagają w lepszej ocenie sytuacji. Kobieca intuicja także nam pomaga... Różnice płci skutkują także tym, że często panie prowadzą firmy skupiające się na kontakcie z drugim człowiekiem, firmy dotyczące stylu życia, czy też spraw związanych z dziećmi, choć bywają wyjątki. Według mnie współczesna kobieta często musi być bardzo konkretna i stanowcza, a nawet w niektórych sytuacjach musi zapomnieć na chwilę, że jest kobietą.
Według ekspertów kobiety są niezwykle ważne w biznesie. Zdaniem Macieja Jamka z K&L Gates udział kobiet pozytywnie wpływa na efektywność pracy - kobiety gwarantują bowiem odmienny od mężczyzn punkt widzenia. W wypowiedzi dla agencji Newseria Maciej Jamek tak mówił o kobiecej kreatywności:
Kreatywność napędza biznes, a ona powstaje wtedy, kiedy współpracują ze sobą nie ludzie o podobnych poglądach, ale kiedy konfrontujemy różne punkty widzenia. Kobiety wnoszą do biznesu właśnie odmienny punkt widzenia i to jest najważniejsze.
Co więcej - kobiety wykazują o wiele więcej determinacji w dążeniu do porozumienia. Tam, gdzie między mężczyznami rodzi się konflikt, kobieta może wprowadzić niezbędny kompromis. Potwierdza to Henryka Bochniarz, założycielka Konfederacji Lewiatan, w pracy "Rekiny Biznesu w Mediach" (PWN):
Szkoda, że format większości polskich mediów zamiast tworzenia platform dialogu zakłada inicjowanie i podgrzewanie sporów, które mają budować oglądalność przez triki i wyciągane z kontekstu hasła. Unikam dołączania do ringu czy na pole ze słownym ping – pongiem, który niczego merytorycznie nie wnosi.
Polska jest więc krajem przedsiębiorczych kobiet. Warto o tym pamiętać - nie tylko 8 marca.